Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Audi er i full gang med å utvide antallet SUV-er. Her handler det om stadig mindre modeller.

De kom først med sin store Q7 i 2006, så fulgte de på med lillebror Q5 noen år etter. Deretter dukket den enda mindre Q3 opp.

Akkurat nå tester vi det som blir Audi-SUV nummer fire. Vi snakker om lille Audi Q2, som er på størrelse med biler som Mazda CX-3, Subaru XV og Mitsubishi ASX, for å nevne noen.

Nye Q2 er 1,51 meter høy, 1,79 meter bred og 4,19 meter lang, med en akselavstand på 2,60 meter.

Størrelsesmessig er den dermed noe kortere en Audi A3, men har samtidig like stor akselavstand som Audi Q3.

Akkurat nå kjøres de første testene av den spennende nykommeren i Zürich, i Sveits. Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen er på plass bak rattet i helt nye Audi Q2.

Vi er jo litt spente på å høre om ståa, og tar en telefon:

BMW eller Audi – hva skal jeg velge?

Audi Q2 - endelig en fargeklatt fra Audi! 
Audi Q2 - endelig en fargeklatt fra Audi! 

Mest spennende fra Audi akkurat nå.

– Ring, ring...

– Hallo, Benny. Ja, nå har jeg akkurat kommet meg bak rattet på nye Audi Q2 – og vet du hva, denne har jeg sansen for altså...

– Æhhh... Ja vel? Du er nå ellers mest kjent for å like stor biler med enda større motor. Det er sjelden å høre deg så oppglødd over en liten bil. Hva har skjedd?

– He, he ... Ja, du har nok, i alle fall litt, rett. Men la meg forklare:

– Jeg synes faktisk at dette er den mest spennende Audi-modellen akkurat nå. Litt sånn som et friskt og fargerikt pust i en ellers litt grå og forutsigbar Audi-masse. Der har litt for mye vært likt og forutsigbart de siste årene.

– Okei, den følger jeg deg på.

– Godt! Her derimot, har testbilene stilig design, en del kule detaljer og kommer med friske fargevalg. Samtidig har Audi klart å blande det litt folkelige med premium på en fin måte, synes jeg. Man blir nesten litt glad av denne bilen, sier Vegard.

– Prisene starter på rundt 300.000 kroner. Det er ikke ille, selv om det helt sikkert blir en del dyrere om man skal ha mye utstyr og stor motor, legger han til.

– På veien oppleves den som morsom å kjøre, lett og leken. Man merker at hjulene er plassert godt ut mot hjørnene. Dessuten er den veldig stille og komfortabel på motorveien, forklarer Vegard.

Denne store bilnyheten kjørte vi tidligere i uka:

Også innvendig er den frisk og fin, ulempen er at utstyret, i kjent Audi-stil, koster en del penger. 
Også innvendig er den frisk og fin, ulempen er at utstyret, i kjent Audi-stil, koster en del penger. 

Til Norge i november

– Når kommer den til Norge da?

– Det åpnes for bestilling rett etter sommerferien og de første bilene kommer til landet i god tid før jul.

– Bilen er jo liten, bare litt over fire meter lang, hvordan er plassen?

– Større enn man skulle tro. Foran er plassen god og bagasjerommet er på over 400-liter – det er større enn for eksempel VW Golf – og bakseteplassen er også grei om man ikke er 207 cm høy og veier 160 kilo. De har fått imponerende mye ut av denne.

– Det kommer flere motoralternativer her. Hvilke har du kjørt så langt?

– Jeg har fått teste 150 hk med diesel, quattro og automat. Men skal straks prøve to ulike bensinmotorer. Jeg tipper det er disse som blir mest populære hjemme, etter at dieselmotorene plutselig har fått skyldda for alt som er galt i verden.

Vegard kommer selvfølgelig tilbake med en utfyllende test av Audis minste SUV i løpet av kort tid. Følg med!

Se noen av høydepunktene fra Audis 50 år her: