Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den var på mange måter både liten og litt unnselig. Men det var en vakker bil – og den var potent. Ikke minst i rallyløypene tidlig på 70-tallet. Konkurrenter i Porsche, Lancia og Ford så ofte bare baklysene gjennom støvskyen...

Det er den klassiske sportsbilen Alpine A110 vi snakker om. Bilen er en legende, bygget i samarbeid mellom Renault og Alpine.

Det har med ujevne mellomrom dukket opp både nye og retro-konsepter av billegenden, men det har rent ut i sanden hver gang. Inntil nå. Nå er det endelig alvor.

Originalen, Alpine A110, er ikke bare legendarisk. Det er også en svært vakker bil. 
Originalen, Alpine A110, er ikke bare legendarisk. Det er også en svært vakker bil. 

Skal lokke fram store smil

Alpine Vision heter bilen som skal gå i produksjon mot slutten av året, da skal den leveres som 2017-modell.

Nok en gang er det et samarbeid med Renault, som også denne gang skal levere blant annet motorer. Enn så lenge er det sparsomt med tekniske opplysninger. Men det lille vi vet kan tyde på at dette kan bli en særdeles morsom bil.

Mange sammenlikner den med Porsche Cayman og Alfa Romeo 4C, akkurat det sier jo ikke så rent lite...

Den firesylindrede turbomotoren er en tur innom Renault Sport før den monteres inn i Alpinen, der den plasseres midt i bilen – rett bak seteryggene. Baksete finnes ikke.

Bilen er lett og det loves at Alpinen skal gjøre unna 0-100 km/t på under 4,5 sekunder. Altså mer enn fort nok til å lokke fram store smil.

Denne Renaulten kan være et skikkelig bruktbilkupp

Nye Alpine Vision vakte stor oppmerksomhet på Goodwood Festival of Speed. Designelementene er lette å kjenne igjen fra opphavet. 
Nye Alpine Vision vakte stor oppmerksomhet på Goodwood Festival of Speed. Designelementene er lette å kjenne igjen fra opphavet. 

Design som hinter til røttene

Designet er tydelig inspirert av Alpine A110 som debuterte i 1969, med ren "look" og uten prangende detaljer. De runde integrerte ekstralyktene er ren rally-retro, og proporsjonene er klassiske, men samtidig moderne.

Den nye Alpinen skal produseres på samme fabrikk hvor den originale Alpine A110 også ble produsert. Nemlig Dieppe-fabrikken hvor også Renault sine tøffeste, som Megane Sport og Clio Sport også har sett dagens lys.

Det er sannelig på tide med en oppfølger her og bil-entusiaster over hele verden gleder seg til comebacket.

Les også: Denne Renaulten var først av alle