Slik skal de friste helt nye kunder
Ny hybrid kompakt-SUV kan bli en skikkelig storselger.
Toyota oppfattes kanskje som litt kjedelig av noen. Andre vil si at de kan være konservative.
Men faktum er at de på mange områder har vært både modige og nyskapende. Bare se hvor tidlig ute de var med hybrid motorisering – og satsing på hydrogen.
Og hvis de synes designet deres er kjedelig, så ta en titt på Mirai. Her går de langt utenfor A4-standarden vi er vant med. Kanskje ikke etter alles smak – men kjedelig kan det ikke sies å være.
Nå har de enda en designmodell på gang. Den kompakte SUVen C-HR har et steintøft eksteriør, og nå viser de for føste gang hvordan den skal se ut på innsiden også.
Dette kan bli Toyotas mest spennende nybil på flere år
Blå dekor
Interiøret tar med seg mye at det friske inntrykket vi har fått av eksteriøret. En knallblå dekorstripe går gjennom bredden av kupeen, og binder sammen dashbordet, dører og infotainmentskjerm.
Skjermen er forøvrig plassert på toppen av dashbordet.
Akkurat det vil det nok være delte meninger om, rent visuelt, men det bidrar i alle fall til at en slipper å flytte blikket så mye fra veien for å se på den.
Topp 5: Vinnere i ny kvalitetsundersøkelse
På størrelse med Qashqai
Den høye midtkonsollen deler coupeen i to, litt som i en sportsbil.
Det er få knapper, slik vi har blitt vant med på flere og flere biler, mens de de vanlige instrumentene er analoge, med en digital skjerm i midten.
Størrelsen på bilen er forøvrig på nivå med Nissan Qashqai, med en lengde på 436 cm.
0,37 l/mil
Som stadig flere Toyota-modeller skal også C-HR leveres med hybrid drivlinje. Samlet effekt er 122 hk, og den har et oppgitt snittforbruk på 0,37 l/mil, tilsvarende et CO2-utslipp på 85 gram per kilometer.
Utover det kan du bestille den med bensinmotor på 115 hk. Da kan du også få firehjulsdrift.
Det siste er ikke et alternativ på hybrid-utgaven.
Kommer i september
Toyota tror at den typiske C-HR-kunden er hovedsakelig styrt av følelsesmessige vurderinger. At han eller hun ønsker å stå ut og ønsker å være først ute med å prøve nye opplevelser og produkter og ser etter kvalitet i alt han kjøper.
Forsalget starter i Europa i september, og de første leveransene til kunder forventes rett før utgangen av året.
C-HR er posisjonert mellom Auris TS og RAV4 og målet er å selge opp mot 100.000 enheter årlig i Europa.