Så billig er det mulig å kjøre sportsbil

Disse karene har akkurat satt rekord.

De ble ikke stoppet på grunn av råkjøring – men fordi noen syntes de kjørte påfallende sakte! Men etter en kjapp stopp og prat med politiet, kunne Knut og Henrik fortsette på sin vei. 
De ble ikke stoppet på grunn av råkjøring – men fordi noen syntes de kjørte påfallende sakte! Men etter en kjapp stopp og prat med politiet, kunne Knut og Henrik fortsette på sin vei. 

Denne uken la Knut Wilthil fra Asker og Henrik Borchgrevink fra Skedsmokorset ut på kjøretur fra Polarsenteret på Saltfjellet.

Målet? Å kjøre lengst mulig på en tank bensin. Bilen? En Ford Mustang med over 300 hestekrefter.

Ikke akkurat bilen man forbinder med økonomisk kjøring, men disse karene er helt i verdenstoppen når det gjelder nettopp det og har tidligere satt flere rekorder.

Trillet inn på sidevei

Målet var å kjøre Mustangen minst 1.000 kilometer på én tank. Før start ble det av mange regnet som temmelig usannsynlig. Nå vet vi fasiten:

Det ble ikke 1.000 kilometer. Nei, tanken var ikke tom før 1.249,3 kilometer var tilbakelagt. Da trillet gutta inn på en sidevei syd i Kragerø kommune, og kunne konstatere at de hadde satt verdensrekord med Mustangen som har en 317 hk sterk Ecoboost bensinmotor.

– Det var gode forberedelser, en fantastisk bil, fleksibilitet med hensyn til timing og rutevalg, samt evnen til å ta de riktige avgjørelsene som hjalp oss å nå målet, sier Knut Wilthil.

Denne bilen kan spare deg for mye penger

Stoppet av politiet

Bilen har et oppgitt blandet forbruk på 0,8 liter per mil. Under rekordforsøket hadde den et snittforbruk på imponerende 0,4872 liter pr. mil.

– Det gikk faktisk overraskende bra. Det nærmeste dramatikk vi kom på turen var da Utrykningspolitiet stoppet oss rett nord for Mo i Rana. Det viste seg at de hadde fått tips om en rød Mustang som kjørte mistenkelig sakte. Etter en promillekontroll og en god latter lot de oss trille videre, forteller Henrik Borchgrevink.

Det er ikke første gang de to setter rekorder. I 2013 satte de verdensrekord i økokjøring fra Kautokeino til Oslo på én bensintank i en Ford Focus, og i 2010 tilbakela de strekningen Oslo-Kirkenes på én tank diesel i en Ford Mondeo.

Spare drivstoff? Her er noen tips

Ikke la seg friste

Duoen har også kjørt en Mondeo stasjonsvogn fra Murmansk til Oslo på én tank. I 2012 satt paret Europa-rekord da de kjørte 2.534 km fra Helsinki til Oslo - uten ferge - på én tank med diesel.

– Hva var den største utfordringen denne gangen?

– At Mustangens sportslige egenskaper skulle friste oss til å kjøre raskere enn den planlagte gjennomsnittsfarten på drøye 60 km/t, smiler Henrik

Har vunnet priser

Per Gunnar Berg er administrerende direktør i Ford Motor Norge som har vært en samarbeidspartner i dette prosjektet.

Han har latt seg imponere av guttas bragd.

– Vi gratulerer både Henrik og Knut med verdensrekorden. Vi er imidlertid ikke veldig overrasket over det skjer med en av våre Ecoboost-bensinmotorer. Ford har vunnet en rekke høythengende priser over hele verden for disse motorene. De er kjent for å kunne gå svært billig, samtidig som de kan levere masse kjøreglede, sier Berg.

Derfor bruker bilen din mer enn oppgitt

Her er rekord-teamet før avreise. Det tok over 1.200 kilometer før Mustang-tanken var tom, og de to kom i mål med forsøket.
Her er rekord-teamet før avreise. Det tok over 1.200 kilometer før Mustang-tanken var tom, og de to kom i mål med forsøket.

Over halvparten vil ikke kjøpe bensin- eller dieselbil igjen