Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En av de mest seiglivede mytene på diverse motorforum er at forhjulsdrevne biler (ofte foraktelig kalt «gnagere»), ikke kan være morsomme å kjøre. Hvis noen virkelig mener det, har de neppe kjørt biler som nye Honda Civic Type R. Mer renspikket kjøreglede er det vanskelig å finne.

Normalt sett er japanere ganske beskjedne, og det er sjelden de kommer med store påstander, lovnader eller skryt av produktet sitt. Men da Honda utviklet den nye Civic Type R, kom de med et bombastisk mål: Bilen skulle være den raskeste forhjulsdrevne bil noensinne rundt Nürburgring.

Norbert Michelisz slapper av ved siden av Type R etter å ha satt nok en rekord. 
Norbert Michelisz slapper av ved siden av Type R etter å ha satt nok en rekord. 

Rekord i to år

Bilen tok sin tid før den kom, men Honda holdt ord. Det fantastiske chassiset, godt hjulpet av kreftene fra den turbomatede 2-liters VTEC-motoren gjorde at Honda i mai 2014 satte en ny banerekord på Nürburgring for forhjulsdrevne biler med tiden 7.50.63. Med sine 310 hk var (og er) bilen god for 0-100 på 5,7 sekunder, mens kvartmila går unna på 14,1 sekunder. Toppfarten er 269 km/t.

Nürburgring-rekorden fikk stå i nesten to år, men så kom VW og slo tiden i april i år med 7.49.21 med sin Golf GTI Clubsport S. Honda kunne så ha gått tilbake til Ringen for et nytt forsøk, men kom istedet på en annen ide. Hva om vi tar banerekorden på fem andre av Europas mest ikoniske baner?

Super-Hondaen i fullt trav på Hungaroring. 
Super-Hondaen i fullt trav på Hungaroring. 

Silverstone og Spa

Som sagt, så gjort. Først gikk turen til Silverstone i England, som fortsatt brukes som Formel 1-bane, og som holdt det aller første Formel 1-løpet i historien i 1950. Med Touring-Car sjåfør Matt Neal bak rattet ble tiden 2.31.85, en ny rekord for en forhjulsdrevet produksjonsbil.

Derfor får mange biltrøbbel i ferien

Deretter gikk turen til Spa-Franchorchamps i Belgia, en av tidenes aller mest legendariske racerbaner, og på 60-tallet regnet som en enda farligere Formel 1-bane enn Nürburgring. Siden den gang har mye blitt gjort for å gjøre Spa tryggere, men det er fortsatt en veldig rask bane. Denne gangen satt Touring Car-sjåføren Rob Huff bak rattet, og med tiden 2.56.91, var nok en banerekord for en forhjulsdrevet produksjonsbil på plass.

Type R begynte sin seiersferd i år med å ta rekorden på Silverstone. 
Type R begynte sin seiersferd i år med å ta rekorden på Silverstone. 

Superraske Monza

Så dro man til legendariske Monza i Italia. Banen hvor Juan Pablo Montoya satte tidenes raskeste runde med en Formel 1-bil i 2004, med en snittfart på litt over 262 km/t. Montoya klarte også den høyeste toppfart noensinne for en Formel 1-bil, med 372,6 km/t på Monza i 2005. Banen er ellers mest kjent for å ha tatt livet av store førere som Jochen Rindt, Wolfgang Von Trips og Ronnie Peterson. For rekordforsøket fikk Honda Touring Car-fører Norbert Michelisz bak rattet, og han satte tiden 2.15.16. Du har sikkert gjettet det allerede, men tiden var ny rekord for en forhjulsdrevet produksjonsbil.

Bilrattet ditt er en bakteriebombe

Skrytelisten på Civicens dører begynner å bli lang...
Skrytelisten på Civicens dører begynner å bli lang...

To nye rekorder

Nest sist på listen sto Estoril i Portugal, som kanskje er mest kjent for at Ayrton Senna vant sin første Formel 1-seier der i 1985 i øsende regnvær. WTCC Safety Car-sjåfør Bruno Correia kjørte bilen, og satte en tid på 2.04.08. Gjett hva? Ny rekord!

Til slutt gikk turen til ungarske Hungaroring. En litt snirklete bane, som etter hvert er blitt et populært innslag på Formel 1-kalenderen. Michelisz var tilbake bak rattet, og med tiden 2.10.85 ble det nok en rekord for Honda Civic Type R.

Fem nye banerekorder på fem av Europas mest ikoniske baner for en forhjulsdrevet produksjonsbil, må sies å være en fin revansj for Honda, etter at Ringen-rekorden røk.

Som en parentes kan jeg bemerke at det nye råskinnet BMW M2 som er bakhjulsdrevet og har 60 hester mer enn Civic Type R, kjørte Ringen på 7.58. Altså 8 sekunder tregere enn den forhjulsdrevne Hondaen. Det bør illustrere hvor brutal (og morsom) Honda Civic Type R faktisk er...

Denne skal bygges i bare 500 eksemplarer