Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dubai i De Forente Arabiske Emirater er et mekka for bilinteresserte. De siste åtte årene har antallet biler doblet seg, og byen har nå flere biler per innbygger enn London og New York. Blant alle bilene, har også Dubai den høyeste tettheten av superbiler i verden.

Men hva skjer når (som regel) unge menn har tilgang til Ferrarier og Lamborghinier på samme måte som unge norske menn har tilgang til Volvo 240?

Kundene blir helt ville når de ser bilen

Svaret er enkelt: Råkjøring. Og her snakker vi ikke om litt børning på en parkeringsplass, eller råning ned hovedgata. I Dubai arrangerer man illegale løp, hvor man vedder om alt fra penger til ulike materielle ting.

Lovens lange arm kjører blant annet G-Wagen i Dubai. Selvsagt i 700-hesters Brabus-versjon.
Lovens lange arm kjører blant annet G-Wagen i Dubai. Selvsagt i 700-hesters Brabus-versjon.

Setter andres liv i fare

Løpene avholdes på lange motorveistrekker som det fins mange av i nærheten av byen. For ikke å bli gjenkjent eller tatt bilde av, blir ofte registrerings-skiltene tatt av, før man setter i gang selve kappløpet. Farten kommer rutinemessig opp i 300 km/t, og politiet har sett med bekymring på farlige manøvrer og kjøring som de mener har satt andre trafikanters liv i fare.

Volkswagen kutter over 40 modeller

Politiet i Dubai er ellers mest kjent for å ha verdens råeste politibil-flåte, med biler som Bugatti Veyron, Lamborghini Aventador, Aston Martin One-77, Ferrari FF, Bentley Continental, Mercedes-Benz SLS AMG, Ford Mustang Shelby Roush, Porsche Panamera Turbo og BMW M6, for å nevne litt.

Sånn ser bilparken ut utenfor en politistasjon i Dubai.
Sånn ser bilparken ut utenfor en politistasjon i Dubai.

Det skulle altså være gode muligheter for å holde tritt med fartsbøllene i Dubai..

Beslagla 81 biler

Men etter å ha studert ulikt bevismateriale, gikk politiet i stedet til en større aksjon, hvor de beslagla 81 ulike biler som de hevder har blitt brukt til illegal racing.

Førere av en bil som er blitt brukt under disse løpene må betale 220.000 kroner i bot, mens eieren av bilen må betale halvparten, 110.000 kroner, i bot.

Hvis ikke bøtene blir betalt innen tre måneder, vil politiet selge de beslaglagte bilene.

Her får du SUV-luksus til hyggelig pris