Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Interessen for Mercedes sine AMG-modeller har aldri vært større i Norge. Dette er biler i millionklassen, som er fintunet for å levere maksimal råskap av både motor og drivverk.

Her hjemme er det ikke lenge siden flaggskipet S 63 AMG debuterte som cabriolet. Denne fikk umiddelbart stor oppmerksomhet, mye takket være kraftpakken under panseret.

Her bor nemlig en 5,5 liters V8 biturbomotor. Den yter 585 hk, har 900 Nm og klarer 0-100 km/t på kun 4,1 sekunder. I Norge koster bilen FRA 2,5 millioner kroner – og samtlige eksemplarer er allerede solgt.

Verdens raskeste!

Da kan det være gode nyheter at Mercedes sitt tuningselskap nummer 2, nemlig Brabus, akkurat har lansert sin versjon av cabrioleten. Denne nyheten er både gledelig og litt trist på samme tid. For når Brabus skal mekke bil – sparer de ikke på noe. Ingenting!

Det river forhåpentligvis godt i hårfestet med denne i full driv i 350 km/t. 
Det river forhåpentligvis godt i hårfestet med denne i full driv i 350 km/t. 

Det er naturligvis i hjertet av bilen de største endringene finner sted. Her er motoren, som er spinnvill i utgangspunktet, ikke til å kjenne igjen. Slagvolumet er økt fra 5,5 til 6 liter. Videre har ingeniørene hos Brabus utviklet ny veivaksel, smidde stempler, nytt eksosanlegg og ikke minst montert større turboladere.

Resultatet er nesten skremmende. Nå yter luksusvogna utrolige 850 hk. Dreiemomentet lyder 1450 Nm, mens 0-100 km/t går unna brennkvikke 3,5 sekunder.

Og prikken over i-en, som gjør denne til verdens raskeste cabriolet, er at toppfarten er elektronisk begrenset til 350 km/t! I følge Brabus skal den gå enda fortere, men da streiker dekkene - rett og slett.

Mener denne er verdens raskeste

Ingen konkurrenter

Nå er det ikke slik at Brabus nøyer seg med en heftig oppgradert motor. De enorme kreftene må naturligvis også gjenspeiles på utsiden. Det sørger et aerodynamisk karbon-kit og 22 toms felger for.

Smidde stempler, nytt topplokk og eksos er noen av faktorene som løfter motoren fra 585 standard hk, til Brabus sine 850 hk. 
Smidde stempler, nytt topplokk og eksos er noen av faktorene som løfter motoren fra 585 standard hk, til Brabus sine 850 hk. 

Interiøret er selvsagt også spesialdesignet i velkjent Brabus-stil. En av detaljene er for eksempel speedometeret, som viser vei helt frem til 400 km/t.

Det er noe surrealistisk med 850 hk i en cabriolet. Når bilen i tillegg er en vaskekte luksusvogn, med fire seter – gjør det alt enda mer imponerende.

I dag finnes det nemlig ingen biler i samme segment som kan matche Brabus 850 6.0 Biturbo. Ikke en gang superbilen Ferrari 488 Spider kan skilte med samme toppfart som S-klassen.

Også da; hva er egentlig det triste med dette råskinnet? Prisen er nå en ting, men at dagens S 63 AMG nærmest blir et leketøy i forhold, er kanskje ikke like moro for de som akkurat har punget ut drøye 2,5 millioner for bilen.

Brabus har ikke priset caben riktig enda, men vi snakker helt klart over 3 millioner dersom beistet skal kles med norske skilter.

Bak rattet i denne kan du være rimelig sikker på at INGEN drar fra deg på Autobahn.
Bak rattet i denne kan du være rimelig sikker på at INGEN drar fra deg på Autobahn.

Verdens råeste familiebil blir enda råere