Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fjorårets dieselskandale har fått store konsekvenser for VW. Aksjene stupte, topplederen takket for seg og søksmålene har haglet inn.

Her hjemme er derimot mye av oppstyret allerede glemt, og det viser seg at norske kunder så absolutt ikke rømmer fra bilprodusenten.

VW er nemlig fortsatt landets mest solgte bilmerke – og det med god margin. Så langt i år er det registrert godt over 11.000 nye Folkevogner, noe som tilsvarer en markedsandel på 17,6 prosent. Det er et høyt tall!

Kutter 40 modeller

Arbeidet med å bygge opp merkevaren igjen har kostet bilprodusenten MYE penger. Samtidig benytter nok VW sjansen til å gjøre en skikkelig opprydding internt.

I deres nye fremtidsplan, Together – Strategy 2025, legges det vekt på både effektivitet og fremtidsrettet teknologi.

Dette innebærer blant annet en storsatsning på elbiler. De kommende åtte årene skal VW lansere hele 30 nye modeller, med elektrisk drivlinje. Samtidig skal mer enn 40 av dagens modeller kuttes helt ut, i følge Reuters.

Nøyaktig hvilke biler det er snakk om, er foreløpig ikke klart. Men her er det viktig å huske på at både Audi, Skoda, Porsche og Seat også tilhører VW-konsernet, sammen med merket Volkswagen.

Kanskje blir dette fremtidens interiør i VW. Bildet er fra konseptbilen BUDD-e.
Kanskje blir dette fremtidens interiør i VW. Bildet er fra konseptbilen BUDD-e.

Nei – kundene rømmer hverken fra VW eller diesel

Største innvestering noensinne

I den omfattende fremtidsplanen er det ingen tvil om at VW skal gjøre markante endringer for å rydde opp i omdømmet.

I planen kommer det også frem at VW skal fokusere på nye digitale løsninger og selvkjørende biler. Investeringene blir kort oppsummert de største konsernet noensinne gjør.

Her hjemme blir det spesielt spennende å følge elbilsatsningen ettersom 30 nye modeller er på vei.

– Volkswagen-konsernet skal være mer fokusert, effektivt, innovativt, kundeorientert og bærekraftig, sier direktør i Volkswagen, Matthias Müller.

Dieselgate får enorme konsekvenser – men hvordan kunne dette skje?