Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Konkurransen i SUV-klassen hardner til når Ford nå gjør seg klare til å lansere nye Edge i Norge.

Dette er en velvoksen SUV med bagasjerom på 610 liter, og god plass til fem. Størrelsesmessig er den på nivå med biler som BMW X5 og VW Touareg, men Ford priser den et godt stykke under disse. Startprisen er på 610.000 kroner. For 645.000 får du Edge med 210-hesters dieselmotor og automatgir, i Titanium-utgave. Det vil si at et godt utstyrt eksemplar da ender på i overkant av 700.000 kroner.

Ford har selv utpekt biler som Audi Q5 og Volvo XC60 som de største konkurrentene.

Testet i Tyskland

De første Edge-eksemplarene har akkurat kommet til Norge. Det gjør at de som har bestilt bil, kan få den til sommerferien. Ford rapporterer om god respons før bilen kom hit til lands, og de har offensive salgsmål: Nemlig mellom 800 og 1.000 eksemplarer, årlig.

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen testet bilen tidligere i vår, i Tyskland. Og han ble imponert over både kjøreegenskaper og komfort.

– Ja, Ford har vært langt fremme på kjøreegenskaper lenge, og de skuffer ikke med Edge heller. Her er det presise kjøreegenskaper, samtidig som bilen er komfortabel. Ford fortjener også ros for god støydemping, her er Edge blant de aller beste i klassen, sier Vegard som også tror designet kan friste mange kjøpere.

De første Edge-eksemplarene har kommet til Norge. Dette er en såkalt verdensmodell fra Ford, det vil si at samme bil med bare mindre endringer skal selges i en rekke land.
De første Edge-eksemplarene har kommet til Norge. Dette er en såkalt verdensmodell fra Ford, det vil si at samme bil med bare mindre endringer skal selges i en rekke land.

Les mer: Stor SUV for de som vil snobbe ned

Klar prisfordel

– Edge ser rett og slett tøff ut! Den har skarpe, markerte linjer og Ford-designerne har ikke gjort noen forsøk på å skjule størrelsen heller. Den ruver godt på veien og skiller seg ut, særlig hvis du velger den i litt kraftige farger. Dette blir nok også et viktig salgsargument for bilen.

En liten hilsen fra de som har bygget bilen, på innsiden av Edge-frontruta.
En liten hilsen fra de som har bygget bilen, på innsiden av Edge-frontruta.

– Men kan en Ford virkelig utfordre premiumbilene i klassen?

– Det er helt klart ingen enkel oppgave. I praksis tror jeg nok Ford må satse på å hente kjøpere fra de mer folkelige SUV-ene også. Typisk biler som koster rundt 500.000 kroner. Ja, Edge er litt dyrere enn disse, men den byr også på mer plass og høyere komfort. Og i forhold til premiumbilene har den en klar prisfordel. Det gjelder både startpris, men ikke minst hva sluttsummen ender på. Ford ligger godt under premiumkonkurrentene når det gjelder pris på ekstrautstyret, sier Vegard.

Mer storbil for pengene finner du nesten ikke

Litt mye billig plast

– Er det noe som trekker ned?

– Et par ting. Mye hardplast på dashbordet gjør at den interiørmessig er et godt stykke bak de beste premiumkonkurrentene. Her framstår Edge som billigere og litt enklere enn disse. Infotainmentsystemet er også litt utdatert. Her er det endringer på gang, men i starten kommer Edge med systemet som Ford kaller Sync 2. Her er hverken grafikk eller brukergrensesnitt på nivå med de beste i klassen.

– Så spørs det naturligvis hvor viktig slike ting er for de potensielle kjøperne. Totalt sett er Edge en bil som hevder seg godt og som bør være med i vurdringen før man kjøper bil i denne klassen, avslutter Vegard.

SUV med minst feil og problemer: Her er de 10 beste

Slik ser det ut inne i Edge. Særlig midtkonsollen trekker litt ned, med mye hard og billig utseende plast. 
Slik ser det ut inne i Edge. Særlig midtkonsollen trekker litt ned, med mye hard og billig utseende plast. 

Dette er favoritt-SUVene til det norske folk