Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Nissan Leaf kom til Norge i 2011, innledet den et nytt kapittel i norsk elbil-historie. Leaf ble umiddelbart en suksess og er totalt sett den mest solgte elbilen i Norge noensinne.

Det nærmer seg nå 25.000 Leaf på norske veier. Og selv om det har kommet til en rekke nye konkurrenter de siste årene, er det ikke noe som tyder på at salget vil bremse opp. Tvert imot: Så langt i år har Leaf-salget økt med 57,7 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor, Leaf er så langt i år Norges tredje mest solgte personbil.

Tok risiko

Det er ikke bare vi nordmenn som har sans for Leaf. Den er også verdens mest solgte elbil, totalt sett. Så mens et merke som Tesla stikker av med veldig mye av oppmerksomheten rundt elbiler, er det altså langt mer folkelige Leaf de fleste kjøper.

For Nissan er det naturligvis en stor fjær i hatten. Satsingen på Leaf har vært omdiskutert og ble sett på som svært dristig da de gikk i gang.

Å være pioner i et markedet, betyr å ta risiko. Her har Nissan investert mye penger, som de ikke kan forvente å regne hjem på kort sikt. Til det er det totale elbilmarkedet i verden så langt for lite. Men Nissan – og mange med dem – regner med at det bare er et tidsspørsmål før dette løsner.

Snart er det 25.000 Nissan Leaf på norske veier, salget går meget bra til tross for at bilen begynner å trekke på årene.
Snart er det 25.000 Nissan Leaf på norske veier, salget går meget bra til tross for at bilen begynner å trekke på årene.

Mer rekkevidde: Dette var en stor nyhet for Leaf

Kina er jokeren

Den store jokeren her er det kinesiske markedet. Kina sliter med svært høy forurensning i byene, samtidig som det er kort vei fra planlegging til beslutning. Hvis kinesiske myndigheter bestemmer seg for at en stor del av bilparken deres skal bli elektrisk, ja så det blir sånn. Det kan igjen åpne store muligheter for bilprodusentene som er langt framme på elbiler.

Det er heller ingen hemmelighet at mange andre land ser til Norge, og de virkemidlene som har gjort elbilandelen så stor her hjemme. Her handler det blant annet om null avgift og heller ikke moms, i kombinasjon med en rekke brukerfordeler. Det har gjort elbilene relativt sett mye rimeligere enn biler som bruker bensin eller diesel.

Slik ser det ut inne i Leaf, Nissan har satset på et særpreget design her også.
Slik ser det ut inne i Leaf, Nissan har satset på et særpreget design her også.

Nå kommer Kina-elbilene til Europa

Fra under 100.000 kroner

Her hjemme i Norge har Nissan for øvrig møtt nye konkurrenter med aggressiv prising av Leaf. I dag får du rimeligste utgave av bilen fra 190.000 kroner.

Det er en god del mindre enn hva den kostet da den ble lansert for fem år siden.

I bruktmarkedet er det veldig mye å velge mellom. Prisene starter nå på rett under 100.000 kroner, de rimeligste eksemplarene er gjerne bruktimporterte biler.

LES OGSÅ: Snart kan du lade elbilen, helt uten ledning

Leaf var svært tidlig ute blant elbilene, senere har en rekke konkurrenter kommet til. 
Leaf var svært tidlig ute blant elbilene, senere har en rekke konkurrenter kommet til. 

Uff da Tesla – dette er ikke bra...