Den flyvende bilen er ikke langt unna

En mengde prosjekter er underveis.

Kan dette bli et vanlig syn i framtiden? Bildet viser modellen som amerikanske Terrafugia utvikler.
Kan dette bli et vanlig syn i framtiden? Bildet viser modellen som amerikanske Terrafugia utvikler.

Larry Page er ingen hvem som helst. Han var med å grunnlegge Google, og vet mer om penger og forretningsmodeller enn de fleste. Så når han i all stillhet har pumpet inn store beløp i to firmaer som satser på å utvikle flyvende biler, er det verdt å sette seg opp i stolen.

Ifølge Bloomberg Businessweek har Page finansiert selskapet Zee.Aero med mer enn 100 millioner dollar siden 2010. Siden 2015 har Page også begynte å finansiere et annet selskap kalt Kitty Hawk. Begge driver med utvikling og testing av flyvende vidundre, og ligger bare noen få kilometer fra hverandre i California.

Zee.Aero vakte oppsikt da de i sin tid fikk lov til å flytte inn i en fabrikk like ved siden av Google. Veldig lite informasjon om selskapet kom ut til offentligheten, men senere kom det fram at Larry Page var og er svært delaktig i prosjektet.

Aeromobile kan kjøres som en vanlig bil langs motorveien, men krever egen rullebane for å ta av som flyvende bil. 
Aeromobile kan kjøres som en vanlig bil langs motorveien, men krever egen rullebane for å ta av som flyvende bil. 

Fyren ovenpå

I starten var fabrikken til Zee.Aero på to etasjer, hvor første etasje var opptatt for selve fabrikasjonen av flyvebilene, mens andre etasje var et slags ultimat gutterom for Page. Han insisterte på å holde en lav profil, og var/er på fabrikken kjent som GUS: The Guy Upstairs. Men snart trengte man plassen i andre etasje også, og gutterommet ble demontert. Selskapet har nå 150 ansatte, og har ekspandert i form av en flyhangar i Hollister (rundt 70 minutt unna), hvor man regelmessig tester prototyper.

Nå går de til krig mot kopi-bilen

Konseptet man jobber med benytter seg av VTOL-teknologi, altså at fartøyet kan både lande og ta av vertikalt (som det britiske jagerflyet Harrier). Flyvebilen vil passe på en standard parkeringsplass, og tar av med 8 motorer. To større motorer montert bakerst sørger for selve fremdriften når man er kommet opp i luften.

Tegning som viser hvordan Zee.Aero sin flyvebil passer inn på en vanlig parkeringsplass.
Tegning som viser hvordan Zee.Aero sin flyvebil passer inn på en vanlig parkeringsplass.

Drone med fire rotorer

Kitty Hawk er heller ikke lokalisert langt unna, og har rundt 12 ingeniører, inkludert folk som har jobbet med Googles selvkjørende bil, og veteraner fra Zee.Aero. De fleste mener Page har investert i Kitty Hawk, for å sette de to selskapene opp mot hverandre, og således framskynde utviklingen.

Lite er kjent om Kitty Hawk sin modell, men ifølge ryktene jobber man med en såkalt Quadcopter Drone. Altså en slags helikopter/drone-lignende sak med fire rotorer, hvor elementet av «bil» som vi kjenner det er nærmest helt fraværende. Kinesiske EHang jobber med en lignende dronetaxi. Tanken er at man med hjelp av en smartphone app, bestiller dronetaxien, som så kommer og plukker deg opp, og deretter tar deg til ditt mål ved hjelp av autonom teknologi.

I samme gate finner vi E-Volo med deres Volocopter (ett slags helikopter/drone), Joby Aviation med sitt S2 (mer som et mikrofly med VTOL-teknologi), og Lilium Aviation med sitt Lilium Jet (lite fly med to sitteplasser og VTOL-teknologi med elektriske motorer).

Zee.Aero sin flyvebil med åtte motorer for vertikalt take-off, og to bakre motorer for fremdrift i luften. 
Zee.Aero sin flyvebil med åtte motorer for vertikalt take-off, og to bakre motorer for fremdrift i luften. 

Mange spennende prosjekter på gang

Flyvende biler har lenge vært sett på som ren utopi i bilmiljøer. Men de siste årene har det kommet viktige forbedringer som autonome navigerings-systemer, samt bedre og sterkere materialer til komponentene. Dette igjen har medført at en del unge velstående forretningsfolk har fått troen på den flyvende bilen som et reelt framtidsalternativ.

Rundt omkring i verden finnes det et dusin selskaper med høy kompetanse og dyktige ingeniører som jobber med selvflyvende biler som kan ta av og lande selv, og/eller mindre typer flyvebiler ment for korte pendlerdistanser.

Nå kommer de med ny billigbil til Norge

Amerikanske Terrafugia (flere realistiske konsepter), Aeromobile fra Slovakia (ganske stor og krever egen rullebane) amerikanske Moller International (over 100 millioner dollar investert i fem ulike prototyper opp gjennom årene) og Pal-V fra Nederland (kompakt størrelse), er blant dem som kjemper om å være fremst i køen når og hvor den flyvende bilen blir satt i kommersielt salg.

Kitty Hawk jobber etter sigende med en quadcopter drone, det samme som kinesiske EHang jobber med (bildet viser Ehang sin utgave). 
Kitty Hawk jobber etter sigende med en quadcopter drone, det samme som kinesiske EHang jobber med (bildet viser Ehang sin utgave). 

Mange byråkratiske hindringer

Mark Moore er en aeronautisk ingeniør som har jobbet for NASA, og han forteller til Bloomberg, at det har vært enorme teknologiske framskritt de siste fem årene, noe som igjen gjør at han mener det vi vil få se de neste 5-10 årene vil være utrolig. Ifølge ham og mange andre er teknologien nesten helt klar.

Noe som betyr at den største hindringen for den flyvende bilen vil være det samme problemet som møter den autonome bilen: Nemlig lovverk av ulik art. Hvilke myndigheter skal utstede lisenser? Hvordan får man lisens? Hvilke sikkerhetsrutiner må følges? Hvordan fungerer «Trafikkreglene» oppe i himmelen? Og så videre, og så videre. De byråkratiske hindringene vil være mange, men ikke umulige å overkomme.

Larry Page er en mann som er smartere enn de fleste. Han har stor tro på den flyvende bilen. Foto: Wikipedia
Larry Page er en mann som er smartere enn de fleste. Han har stor tro på den flyvende bilen. Foto: Wikipedia

Spiser ofte middag med Musk

For Page er dette en barndomsdrøm, og han spiser ifølge Bloomberg ofte middag med sin gode venn Elon Musk (Page har investert i Tesla, samt diverse fornybar energi) hvor de diskuterer måter for å fundamentalt forandre transport som vi kjenner det idag. Musk (som jo også har sitt SpaceX og hyperloop) ønsker å bygge en dyr elektrisk VTOL-jet, mens Page ønsker en mer folkelig utgave. Det er verdt å merke seg at takket være utviklingen som har foregått i bilverdenen de siste årene med utvikling av elmotorer, har disse også blitt bedre egnet til å drive fly, som da kan fly lydløst oppe i himmelen.

Det siste ordet får gå til Henry Ford, som i 1940 uttalte:

"Merk dere mine ord: En kombinasjon av fly og bil vil komme. Dere ler kanskje, men det vil komme".

Nå blir alle bilene deres elektriske