Med denne kan Mercedes løfte cabriolet-salget igjen
ITALIA (Broom/TV 2) Vi har kjørt nye C-klasse Cabriolet
Mercedes har rike cabriolet-tradisjoner. Den mest legendariske er uten tvil SL, som debuterte helt tilbake i 1954.
Siden da har bilen kommet i en rekke generasjoner, men den blir som oftest med drømmen ettersom prisen starter på friske 1,3 millioner kroner.
Nå kommer imidlertid Mercedes med et langt mer folkelig alternativ, nemlig helt nye C-klasse Cabriolet.
Vi har akkurat testet nyheten, og kan allerede fastslå at bilen trolig vil bidra til en økning i det labre cabriolet-salget her hjemme.
På plass i det nordøstlige hjørnet av Italia, nærmere bestemt Trieste – står flere titalls biler klare for å kjøres der de virkelig hører hjemme: Langs kysten i naturskjønne omgivelser.
Eksklusiv og kraftfull
Mercedes’ nye cabriolet bygger på C-klasse coupe. Utgangspunktet er med andre ord en suksessfaktor i seg selv. Nyeste generasjon C-klasse har nemlig solgt svært godt siden lanseringen for to år tilbake.
Både interiør og eksteriør kjenner vi derfor godt igjen fra den folkelige volummodellen. Det gjør at C Cabriolet fremstår mer eksklusiv enn sin lillebror SLC, som har langt enklere løsninger på blant annet interiøret.
Når man i tillegg kan kombinere eksklusiviteten med en skikkelig kraftpakke, snakker vi om en underholdende kombinasjon.
På motorfrontehn klinker Mercedes til, og tilbyr hele ti ulike motorer. Her finner vi alt fra innstegsmodellen, en 1,6 liters bensin med 156 hk – til verstingen fra AMG. Med den får du nøyaktig samme kraftpakke vi finner i AMG GT S, altså en V8-er på 4 liter som leverer 510 hissige hestekrefter.
Millionbil? Nei, denne koster faktisk mye mindre
Nydelig støydemping
Selv om været ikke er på topp i Italia, får vi virkelig testet nyhetene som er linet opp på rekke og rad utenfor hotellet i havnebyen. Mercedes har lagt opp flere spennende ruter, som innebærer alt fra aktiv kjøring i åpent landskap, til trange gater i nabolandet Slovenia.
Ettersom samtlige AMG-modeller blir revet vekk, starter jeg med 400-motoren. Den leverer 333 hk og skal klare 0-100 km/t på kjappe 5,2 sekunder. C Cabriolet 400 leveres dessuten med firehjulstrekk som standard. Og sammen med den nye 9G-tronic girkassen, byr bilen på underholdende kjøring oppover fjellsidene.
På veien oppleves bilen velbalansert og tight, spesielt når du velger sport på det adaptive understellet. Over i comfortmodus er det akkurat som om bilen slapper mer av. Resultatet blir en herlig cruiser med masse kraftoverskudd.
Her hjemme tror vi likevel det er C180 eller 200 som vil stå for mesteparten av salget. De kan skilte med henholdsvis 156 og 184 hk. Sistnevnte synes vi kler bilen veldig godt.
En ting som overrasker positivt i nye C Cabriolet er støynivået i cupeen. Det er nemlig imponerende lavt. Her har Mercedes jobbet mye med stofftaket, for minst mulig støy. Når bilen attpåtil er den mest aerodynamiske cabrioleten Mercedes noengang har designet, understreker det komforten vi opplever i bilen, både med og uten tak.
Sintere cabriolet skal du lete lenge etter
Folkelig alternativ
Nye C Cabriolet bevarer egenskapene vi kjenner fra dagens C-klasse. Bilen har i tillegg fire seter og et romsligere bagasjerom kontra SLC, som er eneste cabriolet med stjerne i grillen denne kan sammenlignes med, prismessing. På mange måter fremstår bilen som en mindre, og mer sportslig versjon av høvdingen, S-klasse Cabriolet.
Vi snakker med andre ord om en praktisk og mer folkelig cab fra Mercedes. Prislappen er ikke klar riktig ennå, men vi regner med at den legger seg noe over coupén, som koster drøye 400.000 kroner.
En fullstendig test av C-klasse Cabriolet kommer selvsagt her på Broom om kort tid. I mellomtiden kan du jo ta en titt på et lite knippe bilder fra turen vår i Italia.