Med denne kan Mercedes løfte cabriolet-salget igjen

ITALIA (Broom/TV 2) Vi har kjørt nye C-klasse Cabriolet

Cabrioletene til Mercedes er ofte dyre saker. Men nå som folkelige C-klasse åpnes opp, bokstavelig talt, blir prisene langt hyggeligere enn for eksempel klassikeren SL. 
Cabrioletene til Mercedes er ofte dyre saker. Men nå som folkelige C-klasse åpnes opp, bokstavelig talt, blir prisene langt hyggeligere enn for eksempel klassikeren SL. 

Mercedes har rike cabriolet-tradisjoner. Den mest legendariske er uten tvil SL, som debuterte helt tilbake i 1954.

Siden da har bilen kommet i en rekke generasjoner, men den blir som oftest med drømmen ettersom prisen starter på friske 1,3 millioner kroner.

Nå kommer imidlertid Mercedes med et langt mer folkelig alternativ, nemlig helt nye C-klasse Cabriolet.

Vi har akkurat testet nyheten, og kan allerede fastslå at bilen trolig vil bidra til en økning i det labre cabriolet-salget her hjemme.

På plass i det nordøstlige hjørnet av Italia, nærmere bestemt Trieste – står flere titalls biler klare for å kjøres der de virkelig hører hjemme: Langs kysten i naturskjønne omgivelser.

Denne bilen trives aller best med taket nede. Her står den midt i hjertet av havnebyen Trieste.
Denne bilen trives aller best med taket nede. Her står den midt i hjertet av havnebyen Trieste.

Eksklusiv og kraftfull

Mercedes’ nye cabriolet bygger på C-klasse coupe. Utgangspunktet er med andre ord en suksessfaktor i seg selv. Nyeste generasjon C-klasse har nemlig solgt svært godt siden lanseringen for to år tilbake.

Både interiør og eksteriør kjenner vi derfor godt igjen fra den folkelige volummodellen. Det gjør at C Cabriolet fremstår mer eksklusiv enn sin lillebror SLC, som har langt enklere løsninger på blant annet interiøret.

Når man i tillegg kan kombinere eksklusiviteten med en skikkelig kraftpakke, snakker vi om en underholdende kombinasjon.

På motorfrontehn klinker Mercedes til, og tilbyr hele ti ulike motorer. Her finner vi alt fra innstegsmodellen, en 1,6 liters bensin med 156 hk – til verstingen fra AMG. Med den får du nøyaktig samme kraftpakke vi finner i AMG GT S, altså en V8-er på 4 liter som leverer 510 hissige hestekrefter.

Millionbil? Nei, denne koster faktisk mye mindre

Avhengig av fargekombinasjon velger du om interiøret skal fremstå luksuriøst eller mer sportslig, som denne. 
Avhengig av fargekombinasjon velger du om interiøret skal fremstå luksuriøst eller mer sportslig, som denne. 

Nydelig støydemping

Selv om været ikke er på topp i Italia, får vi virkelig testet nyhetene som er linet opp på rekke og rad utenfor hotellet i havnebyen. Mercedes har lagt opp flere spennende ruter, som innebærer alt fra aktiv kjøring i åpent landskap, til trange gater i nabolandet Slovenia.

Ettersom samtlige AMG-modeller blir revet vekk, starter jeg med 400-motoren. Den leverer 333 hk og skal klare 0-100 km/t på kjappe 5,2 sekunder. C Cabriolet 400 leveres dessuten med firehjulstrekk som standard. Og sammen med den nye 9G-tronic girkassen, byr bilen på underholdende kjøring oppover fjellsidene.

På veien oppleves bilen velbalansert og tight, spesielt når du velger sport på det adaptive understellet. Over i comfortmodus er det akkurat som om bilen slapper mer av. Resultatet blir en herlig cruiser med masse kraftoverskudd.

Her hjemme tror vi likevel det er C180 eller 200 som vil stå for mesteparten av salget. De kan skilte med henholdsvis 156 og 184 hk. Sistnevnte synes vi kler bilen veldig godt.

Mercedes og cabriolet er vanligvis en dyr kombinasjon. Det gjør den takløse C-klassen noe med! Her poserer for øvrig verstingen, 63 AMGs på torget i Trieste – den er ikke akkurat like rimelig... Foto: Daimler AG
Mercedes og cabriolet er vanligvis en dyr kombinasjon. Det gjør den takløse C-klassen noe med! Her poserer for øvrig verstingen, 63 AMGs på torget i Trieste – den er ikke akkurat like rimelig... Foto: Daimler AG

En ting som overrasker positivt i nye C Cabriolet er støynivået i cupeen. Det er nemlig imponerende lavt. Her har Mercedes jobbet mye med stofftaket, for minst mulig støy. Når bilen attpåtil er den mest aerodynamiske cabrioleten Mercedes noengang har designet, understreker det komforten vi opplever i bilen, både med og uten tak.

Sintere cabriolet skal du lete lenge etter

Folkelig alternativ

Nye C Cabriolet bevarer egenskapene vi kjenner fra dagens C-klasse. Bilen har i tillegg fire seter og et romsligere bagasjerom kontra SLC, som er eneste cabriolet med stjerne i grillen denne kan sammenlignes med, prismessing. På mange måter fremstår bilen som en mindre, og mer sportslig versjon av høvdingen, S-klasse Cabriolet.

Vi snakker med andre ord om en praktisk og mer folkelig cab fra Mercedes. Prislappen er ikke klar riktig ennå, men vi regner med at den legger seg noe over coupén, som koster drøye 400.000 kroner.

En fullstendig test av C-klasse Cabriolet kommer selvsagt her på Broom om kort tid. I mellomtiden kan du jo ta en titt på et lite knippe bilder fra turen vår i Italia.

 Foto: Daimler AG
Foto: Daimler AG
 Foto: Daimler AG
Foto: Daimler AG
 Foto: Daimler AG
Foto: Daimler AG
 Foto: DaimlerAG; Global Communications
Foto: DaimlerAG; Global Communications
 Foto: 'DaimlerAG; Global Communication
Foto: "DaimlerAG; Global Communication
 Foto: 'DaimlerAG; Global Communication
Foto: "DaimlerAG; Global Communication
 Foto: Daimler AG - Global Communicatio
Foto: Daimler AG - Global Communicatio
 Foto: Daimler AG - Global Communicatio
Foto: Daimler AG - Global Communicatio

Her endte det som skulle bli en drømmedag på jobben