Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En rekke av verdens bilprodusenter jobber nå intenst med teknologi som i praksis kan gjøre bilene helt selvkjørende. Her pågår det et skikkelig kappløp, som naturligvis ikke blir mindre krevende av at teknologi-giganten Google også har meldt seg på.

De har lenge testet ut selvkjørende biler hjemme i USA og kan bli en tøff konkurrent for den etablerte bilbransjen, hvis de bestemmer seg for å ikke bare satse på teknologidelen av dette.

Overgangsperiode

Det selges allerede flere bilmodeller som i praksis kunne vært helt selvkjørende, blant dem Tesla Model S og nye Mercedes E-klasse. Men ulik lovgivning, gjør at man har lagt inn sperrer som i praksis gjør at sjåføren må ha kontroll over bilen.

Dette er likevel bare snakk om en overgangsperiode. De helt selvkjørende bilene kommer, og da kan det også bli snakk om store endringer inne i bilene.

Dette kan bli verdens første helt selvkjørende bil

Innfellbart ratt

Blant det utstyret som da blir ganske overflødig, er noe av det viktigste en bil har i dag: Nemlig rattet. Flere bilprodusenter jobber nå med løsninger der rattet blir innfellbart. Det kan trekkes ut og brukes når eller hvis det er nødvendig. Men i daglig bruk, er det integrert i dashbordet, slik at man frigjør plass foran føreren.

Konseptbilen Etos fra Rinspeed (bildene) er ett eksempel på hvordan det kan gjøres.

Poenget er å rydde opp mest mulig i interiøret og utnytte den ekstra plassen man da kan få.

Frykter mange vil ha sex i selvkjørende biler

Droppet rattet helt

Tradisjonelt har bilbransjen vært svært konservativ når det gjelder endringer som dette. Men også her går utviklingen kjapt. Det er nok å nevne Teslas digre inforskjerm i midtkonsollen som vakte enorm oppsikt da den kom.

Nå har en rekke bilprodusenter kommet etter med tilsvarende løsninger.

Her kommer også Google inn. De har helt droppet rattet i sin berømte pod car. Det kan fort gjøre at mange bilprodusenter henger seg på, om ikke annet som i redsel for å virke for tradisjonelle og gammeldagse.

Det skjer neppe over natten, men utviklingen går fort og for bilbransjen gjelder det mer enn noen gang å henge med i svingene. Med eller uten ratt...

Se video: Her kan du slippe rattet – i 100 km/t

Rattet er både unødvendig og i veien når bilen skal kjøre seg selv, derfor har Rinspeed gått for en innfellbar løsning i denne konseptbilen.
Rattet er både unødvendig og i veien når bilen skal kjøre seg selv, derfor har Rinspeed gått for en innfellbar løsning i denne konseptbilen.

Her skal Volvo slippe 100 selvkjørende biler ut i trafikken