Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei! Vi ser etter SUV til opp mot 250.000 kroner og har lyst på noe som skiller seg litt ut. Jeg synes de japanske bilene i denne klassen fort blir veldig så kjedelige, samtidig som jeg er redd for å ryke på en smell med biler som Mercedes ML og BMW X5. Vi er ikke helt der at vi har råd til mye verkstedregninger.

Nå har jeg kikket på en Nissan Murano som virker som en kul bil. Den ser tøff ut, og virker mye mer eksklusiv enn de vanlige japanerne. Hva tror du om den som bruktkjøp i prisklassen her? Med hilsen Eirik.

Benny svarer:

Hei Eirik. Jeg har absolutt sans for utgangspunktet ditt. Det er nok av dem som velger biler "alle andre" har. Og jeg skjønner også hva du mener om japanerne i denne klassen. Mange av dem er ganske enkle og ujålete biler, der god byggkvalitet nok har veid tyngre enn eksklusive løsninger.

Med Nissan Murano har du valgt en bil som absolutt skiller seg ut fra de andre. Dette var Nissans forsøk på å ta opp kampen med blant andre de tyske premiummerkene. Akkurat det gikk ikke så bra, men bilen er absolutt kompetent og bra.

Det er solgt noen titalls eksemplarer her hjemme, de fleste rundt 2006/2007. Importøren tok den inn et par år, men kastet inn håndkleet da salget på ingen måte tok av.

Det skyldtes ikke at bilen var dårlig, men derimot at den dessverre priset seg ganske så solid ut. Årsaken til det finner vi under panseret. Eneste motoralternativ var en 3,5-liters bensinmotor på 234 hestekrefter. Du kan jo tenke deg avgiftene det ble på en sånn motor. Dermed havnet prisen opp på BMW X5/Mercedes ML-nivå, og da ble det tøft å være Murano.

Denne utgaven er virkelig noe for seg selv

Tørst motor

Som det så ofte er med biler som dette, har verditapet vært solid. Nå har jeg sett eksemplarer i bruktmarkedet til godt under 200.000 kroner. Til 250.000 kroner får du en hel og fin bil med kilometerstand som slett ikke er avskrekkende.

Alle Muranoene som ble solgt nye i Norge var godt utstyrt. Kjørekomforten er veldig god, dette er en super bil til langkjøring. Kvaliteten er også som du forventer på en japansk bil, her bør det ikke bli noen negative overraskelser.

Det som trekker ned er et overraskende lite bagasjerom, til bilstørrelsen å være. Dessuten er det ikke til å komme bort fra at V6-bensinmotoren er tørst. Du må ta høyde for å bruke ganske mye mer penger på drivstoff med denne, kontra en SUV med dieselmotor. Men hvis du ikke kjører veldig mye i året, er det uansett ikke snakk om de helt store pengene.

Som du skjønner: Dette er en brukt-SUV jeg har sans for. Lykke til med valget!

Sporty og særpreget design kjennetegner Murano, dette er en bil som går litt under radaren hos mange som er på jakt etter brukt SUV.
Sporty og særpreget design kjennetegner Murano, dette er en bil som går litt under radaren hos mange som er på jakt etter brukt SUV.

Glemt luksus-SUV ble ny

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Men du må altså være klar over at det ikke nødvendigvis er noen veldig billig bil å eie.

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: