Nå går de til krig mot kopi-bilen

Nei, dette er faktisk ikke samme bilmodell!

Ser du forskjellen? Stort likere enn dette kan det vel ikke bli ...
Ser du forskjellen? Stort likere enn dette kan det vel ikke bli ...

De kinesiske bilprodusentene har blitt beryktet for å rett og slett kopiere og stjele designet fra velkjente bilmodeller.

Biler som BMW X5 og Range Rover Evoque er blant de som har blitt gjenstand for kinesernes trang til å simpelthen kopiere et vestlig design, i stedet for å lage et nytt selv.

Men nå har ett selskap fått nok, nemlig Jaguar Land Rover. Ifølge en kilde som står svært nært det hele, skal Jaguar Land Rover nå saksøker Jiangling Motor, som står bak Evoque-kopien Landwind X7.

En mer åpenbar kopiering av design, har bilverdenen kanskje aldri sett. Dette er altså Landwind X7.
En mer åpenbar kopiering av design, har bilverdenen kanskje aldri sett. Dette er altså Landwind X7.

Dårlige odds

Den rettslige prosessen skal være i gang, med alt det innbefatter av byråkrati og papirarbeid til rettsapparatet i det østlige Chaoyang-distriktet. Normalt sitter det langt inne for et vestlig selskap, å gå til rettssak mot et kinesisk firma i Kina, siden oddsen for seier er særdeles liten.

Originalen fra Range Rover, slik så Evoque ut da den ble lansert som tre- og femdørsmodell.
Originalen fra Range Rover, slik så Evoque ut da den ble lansert som tre- og femdørsmodell.

Her får du luksus for lite penger

Rettsapparat er nemlig kjent for å verne om landets egne firmaer, og her ligger da også hovedgrunnen til at kinesiske bilprodusenter har kopiert vestlige design for biler kun ment for det kinesiske markedet. Sjansen for å bli «tatt» har nemlig vært lik null.

Ett annet moment som har skremt vestlige bilprodusenter, er at en rettssak rettet mot et kinesisk merke kan medføre negativ PR i det enormt viktige kinesiske bilmarkedet. For publikums del kan det virke som vestlig imperialistisk bølle-virksomhet, mot et lokalt kinesisk bilfirma.

Ting tar tid

Skulle Jaguar Land Rover ende opp med å vinne søksmålet, kan det føre til at flere andre vestlige bilmerker tyr til lignende skritt. Men en rettssak vil ta sin tid. Honda brukte 12 år på å vinne en rettssak mot en kinesisk Honda CR-V-kopi, og fikk kun 16 millioner yuan i erstatning (20 millioner kroner). Søksmålet var egentlig på 300 millioner yuan (375 millioner kroner).

Vi er ikke helt sikre på om dette bildet er tatt på en ekte location, men med kineserne vet man aldri...
Vi er ikke helt sikre på om dette bildet er tatt på en ekte location, men med kineserne vet man aldri...

Dette er kul men skummel bruktbil

Landwind X7 kom på markedet i november 2014, og fikk mye kritikk for sin nærmest regelrette kopiering av Range Rover Evoque, som allerede fantes på det kinesiske markedet. De to bilene er ekstremt like designmessig, den største forskjellen ligger i at Landwind sin grill er litt rundere enn Range Rover sin.

Koster en tredjedel

Men også det kan fikses på, for man får selvsagt kjøpt Range Rover-grill og Land Rover-merker til å sette på sin Landwind X7, slik at likheten nærmest blir 100 prosent. Under skallet og innvendig er Landwind en god del enklere i teknologi og materialvalg, og koster 1/3 av en Evoque.

Da bilen kom, hadde Ranger Rover akkurat åpnet en fabrikk i Kina for produksjon av Evoque, noe som gjorde timingen ekstra uheldig. På det tidspunktet gjorde ikke Jaguar Land Rover noe, og uttalte at siden det ikke finnes noen lover for eller imot sånt i Kina, var det ingen vits i å foreta seg noe.

Men nå har man tydeligvis fått nok. Så vil tiden vise hva utfallet i denne rettssaken blir. Hvis du surfer innom Broom om en 12-15 års tid, kan du kanskje få lese hva dommen blir.

Dette får ikke Mercedes selge lenger