Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tesla har virkelig satt kjøpernes tålmodighet på prøve med sin Model X. Planen var opprinnelig at bilen skulle gå i produksjon tilbake i 2013. Flere tusen nordmenn har bestilt bilen og ventet. Og ventet.

Tesla har flere ganger skjøvet på produksjonsstarten. Både fordi de har hatt stor etterspørsel etter sin Model S, men også på grunn av tekniske utfordringer rundt Model X.

Men nå er ventetiden over! De aller første eksemplarene av Model X har akkurat rullet inn i Norge, og vi i Broom har slått kloa i en av dem.

Perfekt for Norge

Akkurat nå skal redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen presentere bilen direkte på TV 2. Model X er på plass på Karl Johans Gate, der vi tipper den vekker oppsikt.

– Ja, det kan du trygt si! Dette er jo en av de mest omtalte bilmodellene de siste årene. Det er en liten revolusjon for Tesla og det er en bil som passer det norske markedet nesten perfekt. Vi elsker jo høyreiste biler med 4x4. Model X er det, og i tillegg er den altså en elbil. Det betyr null avgift og heller ikke moms. Sammenligner vi med biler som har tilsvarende ytelser fra en bensin- eller dieselmotor, kommer Teslaen svært gunstig ut, sier Vegard.

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen skal teste Model X i dag.
Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen skal teste Model X i dag.

Det er lenge siden Tesla laget de første Model X

Spektakulære dører

– Men du, hvordan ser den ut i virkeligheten?

– Den er stor, linjelekker og har absolutt særpreg. Svært mange har kastet nysgjerrige blikk på den mens den har stått her. Interessen er stor, det viser da også det solide antallet bestillinger. Tesla selv vil ikke gå ut med noe antall, men det er snakk om flere tusen kunder som står på venteliste. Og det kommer naturligvis flere til når bilen endelig er her, og man faktisk kan få prøvekjøre den også, ikke bare bestille "usett", mener Vegard.

– Det mest spektakulære her er naturligvis dørene. Falcondører, kaller Tesla dem selv. De åpner oppover og utover, og er virkelig et syn for seg selv. Det har vært endel problemer underveis i utviklingen av disse, men Tesla hevder de har løst disse før produksjonsstart. Det blir spennende å se hvordan det virker i praksis, og over tid. Men enn så lenge er i alle fall dette noe som kommer til å vekke stor oppsikt, overalt hvor man kommer i en Model X, sier Vegard.

Grytidlig på morgenen er det stille og rolig på Karl Johansgate i Oslo. Helt til det dukker opp en helt ny Tesla!
Grytidlig på morgenen er det stille og rolig på Karl Johansgate i Oslo. Helt til det dukker opp en helt ny Tesla!

Kan bli rettssak om Model X-dørene

Verdens raskeste

– Hva med prisene, hva betyr gunstig i denne sammenhengen?

– Jo, det betyr startpris på 740.200 kroner, da snakker vi innstegsmodellen 75D. Den har rekkevidde på 417 kilometer, etter amerikanske målinger. 0-100 km/t går unna på 6,3 sekunder.

– Den kraftigere 90D starter på 1.018.500 kroner. Den banker unna 0-100 km/t fem sekunder blank. Det er oppsiktsvekkende kjapt i en stor SUV med sju seter og firehjulstrekk. Toppmodellen P90D gjør forresten 0-100 km/t på 3,4 sekunder og er med det verdens raskeste SUV. Her er ikke prisene helt klare ennå, forteller Vegard.

– Veldig spent

– Og nå skal du få teste den?

– Det skal jeg! Tesla har invitert et lite knippe av norske motorjournalister som skal få være de første som kjører Model X på norsk jord. Det starter straks, og jeg må innrømme jeg er veldig spent på å finne ut mer , etter alt vi har både lest om den og ikke minst skrevet om bilen her på Broom. Nå er det endelig tid til test, sier Vegard som lover å komme med et førsteinntrykk så fort som mulig.

– Ja, det kommer senere i dag. Så det er bare å følge med her på Broom, avslutter han.

Se videoen av Model X: Klikk i videovinduet under:

Bil-giganten kjøpte Model X – til overpris