Offisielt: De er verdens mest verdifulle bilmerke

Topp 10: Én stor overraskelse på lista.

Toyota har i mange år vært verdens mest solgte bilmerke, de er også helt på topp i forhold til verdi. Dette er SUV-en Highlander som blant annet selger meget bra i USA.
Toyota har i mange år vært verdens mest solgte bilmerke, de er også helt på topp i forhold til verdi. Dette er SUV-en Highlander som blant annet selger meget bra i USA.

Ingen selger flere biler i verdensmarkedet enn Toyota. Nå kan japanerne glede seg over at de – igjen – er rangert som den aller mest verdifulle merkevaren innen bilverdenen i 2015.

Det viser en undersøkelse som akkurat har blitt lagt fram. I BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands, blir de største internasjonale merkevarene veid og vurdert, og Toyota kommer altså ut helt på topp i bilbransjen.

Tilfredse kunder

Selskapet blir anslått å være verdt 29,5 milliarder dollar. Det er en oppgang på to prosent fra samme undersøkelse i fjor.

Toyota har for øvrig tatt førsteplassen i ni av de 11 årene denne undersøkelsen har blitt publisert. Det sier litt om hvor solid dette selskapet er.

I vurderingen får Toyota særlig skryt for kundetilfredshet, og fordi de hele tiden høyner ambisjonene sine.

De har bestemt seg: Skal bli verdens største bilmerke

Tesla kommer inn

At bilgiganten Toyota gjør det bra, er naturligvis ingen stor overraskelse. Men at bittelille Tesla for første gang har kommet inn på oversikten over de ti mest verdifulle merkevarene i bilbransjen, er årets store nyhet. Her danker de Lexus ut av listen, og tar tiendeplassen.

Her handler det naturligvis om image og fremtidsutsikter, ikke hva selskapet leverer av resultater per i dag. Vurderingen av Tesla går på at de står i en særstilling i bilbransjen akkurat nå, med en vekst som minner om det Apple og Facebook har vært gjennom. Den store interessen for kommende Model 3 veier også tungt her.

Teslas store plan – men kan den gjennomføres?

Tyngre for Audi

Tilbake til de som er mer opplagte på listen: BMW holder andreplassen, og har vokst to prosent siden i fjor. Mercedes på plassen bak øker mer, her har verdien vokst med fire prosent siden i fjor. Mercedes er på hugget og har breddet modellutvalget sitt kraftig de siste årene, samtidig som modellene deres blir oppfattet som både mer ungdommelige og mer sporty enn for noen år siden.

Hos det tredje av de tyske premiummerkene går det imidlertid tyngre. Audi blir vurdert som seks prosent mindre verdifulle i år enn i fjor, takket være Dieselgate-skandalen. Denne sender også merket Volkswagen ut av topp 10-lista.

Model 3 blir den store testen på om Tesla vil lykkes med å gå fra å være nisjeprodusent, til å bygge store volumer av biler.  Foto: Handout
Model 3 blir den store testen på om Tesla vil lykkes med å gå fra å være nisjeprodusent, til å bygge store volumer av biler.  Foto: Handout

En stor skandale, en kraftig offensiv – og mange ledninger

Topp 10: Verdens mest verdifulle bilmerker

1. Toyota 29,5 milliarder

2. BMW 26,8 milliarder

3. Mercedes 22,7 milliarder

4. Honda 13,2 milliarder

5. Ford 13,1 milliarder

6. Nissan 11,5 milliarder

7. Audi 9,5 milliarder

8. Land Rover 4,7 milliarder

9. Porsche 4,4 milliarder

10. Tesla 4,4 milliarder

Alle tall i dollar. Kilde: Millward Brown.

Verdens største bilmerke – takket være en skandale