Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne uken kom nyheten om at flere politiske partier vil at det kun skal selges lavutslippsbiler i Norge i 2025.

Det har vakt stor oppsikt, og i etterkant har det også vært betydelig tautrekking mellom politikerne. Vil de virkelig ha full stopp på salget av bensin- og dieselbiler – eller skal disse bare gjøres så dyre at ingen vil ønske å kjøpe dem lenger?

Uansett hva som skjer, betyr dette veldig mye usikkerhet i bilmarkedet. Ikke minst gjelder det rundt avgifter og priser.

Jordskjelv i bilmarkedet

Brooms bilekspert Benny Christensen er en av dem som er svært skeptisk til dette utspillet:

– Ja, dette minner om symbolpolitikk, og at noen politikere veldig gjerne vil markere seg, uten at de har tenkt gjennom konsekvensene av det de ønsker å gjennomføre. For hva skal de gjøre hvis de vil ha slutt på alt salg av bensin- og dieselbiler om bare ni år? Det eneste jeg kan tenke meg, er at de da må gjøre det veldig dyrt både å kjøpe og bruke slike biler. Det er dårlig nytt for veldig mange nordmenn, mener Benny,

– Hva tenker du konkret da?

– Jo, i verste fall blir dette et jordskjelv i bilmarkedet. Ved å gå ut med slike påstander, skaper man stor grad av usikkerhet. Hva skal egentlig bilkjøperne gjøre nå? Mange vil tenke at det er skummelt å kjøpe en bensin- eller dieselbil, hvis den vil være helt ukurant om noen år. I tillegg kommer spørsmålet om hva som skjer med nybilpriser og kostnader rundt å bruke slike biler i årene som kommer. Her er det dessverre grobunn for veldig mye usikkerhet og spekulasjoner, mener Benny.

Vil ha dieselforbud, men politiet vet ikke hva de skal gjøre

Må bli dyrere

I dag er det slik at elbilene har null avgift, og i tillegg slipper moms her i Norge. De ladbare hybridene har også lite avgift. Dette er bevisst politikk for å øke salget av biltypen. Bensin- og dieselbiler har i dag avgifter som blant annet er beregnet ut fra hvor mye de slipper ut.

– Her er vi ved et veldig viktig punkt: Med mindre man skal begynne å subsidiere bilkjøperne – noe jeg aldri tror vil skje – tror jeg ikke politikerne har andre valg enn å gjøre helt vanlige biler mye dyrere enn i dag. Sannsynligvis i form av høyere avgifter, supplert med at det blir dyrere å bruke dem. Her er virkemidler som høyere årsavgift, mer avgift på drivstoff og dyrere bomringer nærliggende, bare for å nevne noe. I sum betyr det at bilholdet blir veldig mye dyrere for mange nordmenn. Og det vil altså skje kjapt, sier Benny.

Norske avgifter gjør Mercedesen til et lite kupp

Hva skjer med bilprisene?

– Men er det ikke positivt å få ned utslippene fra biltrafikken?

– Jo, det tror jeg ikke noen er uenige i. Her er Norge et foregangsland, og for en gangs skyld har vi blitt det etter mye bruk av gulrøtter, og ikke så mye pisk. Dette er også noe som har skjedd over lang tid. Det er skapt forutsigbarhet, blant annet for elbilene. Og det har virket. Men det som skjer nå, er etter min mening noe helt annet. Nå skaper man enormt mye usikkerhet ute i markedet, og jeg er redd dette bare er begynnelsen.

– Hva tenker du om bilprisene?

– Det er veldig vanskelig å spå, men det ligger i kortene at bensin- og dieselbilene vil bli mye dyrere. Spørsmålet er da også hva som vil skje i bruktmarkedet. Jeg ser to alternativer: Enten vil dette gjøre at brukte bensin- og dieselbiler blir dyrere, fordi mange ikke tar seg råd til å kjøpe nye biler. Eller så gjør politikerne det så kostbart å bruke disse bilene, at de rett og slett blir ukurante. Da vil de også bli svært tungsolgte, og falle mye i verdi. Dette vil få store konsekvenser for folk flest. Og jeg synes oppriktig synd på bilbransjen midt oppe i dette. Her får de veldig mye usikkerhet, rett i fanget, mener Benny.

Får det tøffere

– Har du et råd til de som skal kjøpe bil nå?

– Det er sannelig ikke enkelt å gi slike råd. Jeg håper og tror at politikerne vil besinne seg, når de skjønner hva de har satt i gang nå. Men trenden er klar: Bilene som bruker fossilt drivstoff kommer til å få det mye tøffere i årene framover.

– Det bør nok også de som kjøper nybil nå ha i bakhodet. Så gjenstår det å se hvor fort dette egentlig vil gå, avslutter Benny.

Benny mener: Mange har grunn til å føle seg lurt

Volkswagen Golf er i dag Norges suverent mest solgte bil. Den finnes både med bensin- og dieselmotor – og som elbil og ladbar hybrid. De to siste versjonene har ingen og lite avgift. 
Volkswagen Golf er i dag Norges suverent mest solgte bil. Den finnes både med bensin- og dieselmotor – og som elbil og ladbar hybrid. De to siste versjonene har ingen og lite avgift. 

Topp 10: Disse bilene ble mye billigere