Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Broom! Siste nytt fra politikerne ser ut til å være at de ikke vil la oss kjøpe bensinbiler eller dieselbiler etter 2025. Det er jo bare ni år til! Hvordan tror dere de skal få til det, blir det forbud eller veldig mye avgifter? Hva tror dere vil skje med bilene som allerede er på veiene. Hvis de nye blir mye dyrere, må vel da også bruktbilene følge etter og bli mer verdt? Håper på svar!

Benny svarer:

Hei på deg – svar skal bli.

Det vil si – i alle fall et forsøk på et svar. Fasiten på framtiden er det ingen som har.

Nylig har det framkommet, noe misvisende, det som for mange tolkes dit at det kan bli forbudt med biler som går på fossilt drivstoff. Altså diesel og bensin.

Men jeg håper også at være kjære (?) politikere også evner å løfte blikket litt for å se hva som rører seg ute i den store vide verden. Dette fenomenet med elbiler og ladbare hybrider er på mange måte særnorsk. Man behøver ikke se lengre enn til Sverige eller Tyskland, så er bilsalget på et langt, langt mer konservativt nivå, disse bilene utgjør en ørliten nisje.

Vil at dieselbilene skal betale ekstra

Ikke helt på bærtur?

Men det er også all grunn til å tro at politikerne vil fortsette kampen mot biler som går på bensin og diesel. Jeg tror ikke det blir noe forbud med det første. Men en videre kamp om å " styrke de positive virkemidlene for at flere skal velge miljøvennlige biler" som Tina Bru, andre nestleder i energi- og miljøkomiteen, nylig uttalte.

Jeg tror ikke at jeg er helt på bærtur, når jeg tolker dette dit at vi fortsatt vil ha lave avgifter kombinert med noen særfordeler på elbiler og ladbare hybrider, mens det nok kan bli dyrere å kjøpe biler som går på bensin og diesel.

Andre virkemidler for å få oss til velge de miljøvennlige alternativene kan være økte bomsatser, mer avgifter på drivstoff, dyrere årsavgift og mer avgifter på nye biler som går på bensin og diesel og som har høye utslipp.

Det vil nok igjen si at det ikke blir noe forbud mot fossile biler om ni år, men at de vil bli dyrere å bruke.

Jeg tror heller ikke at disse vil få noen verdiøkning om de blir dyrere i innkjøp. Snarere tvert imot. Det at bruken av de vil bli dyrere vil nok merkes på avskrivingen.

Vil erstatte bomstasjonene med satellitter

Utslipp forurenser globalt

En ting er i alle fall helt sikkert – det skal bli spennende å følge med hva som skjer. Både her i Norge og i resten av verden. Vi nordmenn redder neppe denne kloden alene.

Vi vet jo også at bilismen øker voldsomt i land som Kina og India og der bor det mye folk. Ikke har de innført de strenge utslippskravene som het Euro6 heller. Så kan man jo saktens spørre seg hvor mye det hjelper globalt at vi på vår lille tildelte flekk her på jorden kjører elbiler og ladbare hybrider. Det er nå engang slik at alle utslipp forurenser globalt.

Les også: Ingen bruker mindre bensin enn denne

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: