Du skal lete veldig lenge etter en tøffere bil

NAMIBIA (Broom TV 2): Toyota Hilux har blitt ny, vi tester i Afrika.

Skal man på tur i ørkene må man ha beige klær, samt briller for å beskytte øynene fra sanden. 
Skal man på tur i ørkene må man ha beige klær, samt briller for å beskytte øynene fra sanden. 

Toyota Hilux har vært med oss helt siden 1968, og har til nå solgt over 16 millioner enheter. Dette er kjent som en av de røffeste og mest uslitelige biler som noen gang er laget. En slik salgssuksess må selvsagt videreføres og nå er det lansering av åttende generasjon Hilux. Den finner sted, av alle plasser, i Namibia! Dit har Broom-Lorden tatt turen, og vi prøver derfor på en liten telefonsamtale for å høre litt om førsteinntrykk.

18 timers reisetid

Ring ring.

– Hallo. Hvordan går det nede i Afrika? Har du kommet fram?

– Hei, joda, etter en særdeles lang flytur er vi framme. Først fra Gardermoen til Zürich. Så fra Zürich til Johannesburg. Så fra Johannesburg til Windhoek, som er hovedstaden i Namibia. Det betyr sånn cirka 18 timers reisetid, så det er ikke det enkleste landet å reise til. Men jeg har ingenting imot litt reisetid, når man vet at man skal til en spennende destinasjon.

– Ja, å reise langt ned i Afrika er vel ikke det vanligste på billanseringer?

– Vel, ja og nei. Lanseringer i Sør-Afrika er ikke uvanlig, og der har jeg vært et par ganger, inkludert lanseringen av forrige generasjon Hilux, nettopp i Sør-Afrika. Denne gang har turen altså gått nordover til nabolandet Namibia for å presentere åttende generasjon Hilux. Sist var det mest klassisk afrikansk savanne-vis med mengder av ville dyr, nå tror jeg det blir mer ørken. Men en Hilux takler jo det meste, så det blir neppe noe problem for bilen sin del.

Denne bilen har ikke mange konkurrenter

Ganske så sivilisert

Hilux må takle tøffe forhold i Afrika.
Hilux må takle tøffe forhold i Afrika.

– Hva er nytt på åttende generasjon Hilux?

– Designet er jo helt annerledes, det samme er interiøret, som er langt mer luksuriøst enn før. Dessuten har man prøvd å gjøre ting enklere, og nå skifter man f.eks til lavgirserie, gjennom en bryter som man vrir på, istedet for en egen girspak, som før. Ellers har den en sterkere rammekonstruksjon, et forsterket plan, lastelem med sterkere hengsler, og økt hengervekt. Samt at bilen har vokst i størrelse. Den er 7,5 cm lengre og 2,5 cm bredere enn forgjengeren, og har et større lasteplan.

– Hvordan er den å kjøre?

– Veldig fin og behagelig, egentlig. Den har en ny 2,4-liters dieselmotor med start/stopp funksjon, motoren er ganske så seig. Alle bilene her nede er selvsagt firehjulstrekkere, og de har enten 6-trinns manuell eller 6-trinns automat. Man har det romslig innvendig, og bilen er jo blitt ganske så sivilisert med årene innvendig. De som har kjørt gammel Hilux vet hva jeg mener.

Nå er det mange som bruker denne knappen

Elendige veier

– Spesielt å kjøre bil i Afrika?

– Nei, det er ganske så greit, egentlig Bilen er lettkjørt og fin. Man kjører imidlertid på "feil side" av veien her, som i England. Det som imidlertid gjør det så spesielt er at pressebilene har venstreratt. Altså at man kjører på venstre side av veien med venstreratt. Det er en uvant kombinasjon som jeg aldri har prøvd før, men det har vist seg å ikke være noe problem. Dessuten er det jo nærmest null trafikk, med brede veier. Men selve veistandarden er ti ganger verre enn selv den dårligste norske grusvei. Så man blir ristet godt, for å si det sånn. Men vi har også kjørt masse offroad, inkludert sanddyner i ørkenen. Særdeles morsomt vil jeg si.

– Da får du bare ha lykke til videre, så får vi få en utførlig testrapport når du kommer hjem.

– Takk for det. Nå er det bare å holde seg på riktig side av veien, og satse på ikke å kjøre seg fast i sanddynene.

En av verdens tøffeste biler blir ny