Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

50-sonen sør for Åmot, så vidt inn i Øvre Eiker kommune, topper beslagsstatistikken av førerkort i Buskerud fylke. Hittil i år er 20 blitt lappløse og flere hundre er bøtelagt.

– Åmot, Geithus, Vikersund og her er én fra Drammen, ramser Bjørn Arvidsson i Utrykningspolitiet (UP) opp til Bygdeposten.

Han blar i den halvfeite foreleggsbunken og sjekker bosted på bilistene.

UP har hatt nok en fartskontroll på Verpsletta. Det har blitt mange av dem, ekstra mange i år. Strekningen mellom Åmot og Hokksund er høyt prioritert og nærmest garanterer storfangst hver eneste gang.

– Jeg har problemer med å forstå at folk ikke lærer. Vi er her så ofte at det burde virke preventivt. Likevel kjører mange så fort at noen mister førerkortet hver gang vi har kontroll. De fleste er dessuten lokale, forteller han.

Torsdag røyk tre førerkort. 25 bilister fikk fartsbot og må innstille seg på at kontoen blir lettet for noen tusenlapper.

På rv. 35 mellom Åmot og Hokksund har det ifølge Statens vegvesen de ti siste årene vært 69 ulykker med to drepte og 120 skadde skriver lokalavisen.

Usynlig

Det er en busslomme i 60- sonen på sørenden av sletta som er innvinkingssted for fartssynderne. Én liten kilometer lenger nord står en mann med laseren. Han står bak et digert svarmalt postkassestativ i 50-sonen, og du ser ham ikke før det er for seint. Da har han allerede sett deg, målt hastigheten og rapportert til kollegene litt lenger sør.

Flest kontroller på sletta

UP har hatt 21 kontroller på strekningen Hokksund - Åmot i år. De fleste i 50-sonen på Verpsletta.

20 bilister har mistet lappen.

5 hadde ikke hadde gyldig førerkort.

1 bilist er tatt med rus bak rattet.

230 bilførere har fått fartsbot.

En god skulder

Arvidson (56) har lang fartstid og går av med politipensjon ved nyttår. To av hans kolleger på kontrollene på Verpsletta denne uka er i samme posisjon. År med erfaring gjør dem til gode menneskekjennere og beredt til å takle de fleste reaksjoner.

– Noen få blir sinte og mister i ytterste konsekvens jobben sin. Andre blir veldig lei seg og begynner å gråte. Det er ikke uvanlig at vi må tilby en varm skulder som trøst, forteller 56-åringen.

Unnskyldninger

Det et enormt spenn i forklaringer på hvorfor de kjørte for fort.

– Mange hevder at de har en syk passasjer, men når vi tilbyr eskorte til nærmeste sykehus er ikke helseproblemene så akutte lenger, sier han.

– Dessuten tror jeg vi har hørt alle forklaringene før, legger han til.

Han forklarer at de bare gjør jobben sin, og at det er andre som har bestemt fartsgrensene.

Arvidson er politibetjent og gruppeleder for en gjeng på ni medarbeidere i UP.

Traktering

Selv om de fleste fortviler, i alle fall et øyeblikk, og uttrykker det på ulike vis, opplever UP-patruljene også hyggelige ting.

– Det var halvsurt og regn i lufta. Vi sto ved et gårdstun og hutret. Plutselig kommer kona på gården ut med ei kanne kaffe og nystekte vafler. Det varmet på mange måter, forteller Bjørn Arvidsson og smiler.

NB! Han lover at de kommer tilbake til Verpsletta, snart.

Så mye koster det å kjøre for fort

I 30- til og med 60-soner:

5 km/t: Kr. 600

10 km/t: Kr. 1.600

15 km/t: Kr. 2.900

20 km/t: Kr. 6.500

70-sone og høyere:

5 km/t: Kr. 600

10 km/t: Kr. 1.600

15 km/t: Kr. 2.600

20 km/t: Kr. 3.600

25 km/t: Kr. 4.900

30 km/t: Kr. 6.500

35 km/t: Kr. 7.800

Kilde: Wikipedia

Her ryker lappen:

30-sone: 56 km/t

40-sone: 66 km/t

50-sone: 76 km/t

60-sone: 86 km/t

70-sone: 106 km/t

80-sone: 116 km/t

90-sone: 126 km/t

90-sone: 131 km/t*

100-sone: 141 km/t

110-sone: 151 km/t

Dette forutsetter normale kjøreforhold. Førerkortet kan beslaglegges ved lavere hastigheter når kjøreforholdene f.eks. er dårlige.

*= Motorvei

Kilde: Politiet

Les flere bilsaker i Bygdepostens motormagasin her

Mistet lappen for råkjøring – så kom det et nytt i posten