Både priser og antall solgte varierer stort når nordmenn skal velge seg moro-bil.
Både priser og antall solgte varierer stort når nordmenn skal velge seg moro-bil.

Dette kjøper nordmenn når de skal tøffe seg

Den billigste er den som selger aller best.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi nordmenn er vel mest kjent for å være et traust folkeslag. Født og oppvokst i nordavind og snøbyger som vi er.

Det speiler i høy grad bilvalget vårt også. Den folkelige VW Golf har i en årrekke vært Norges mest solgte bil, sammen med blant annet Toyota RAV4 og Auris. Skal vi virkelig fleske til å bruke penger, er vi så gale at vi går for en Volvo.

167 moro-biler så langt

Janteloven står sterkt. Du bør helst ikke skille deg for mye ut. Slik er det bare. Lik det eller ei. Man får fort et rykte om å tøffe seg litt om man velger noe som er både dyrt og ikke spesielt praktisk. Det ligger liksom ikke helt i vår ånd,

Mazda MX-5 leder på morobil-statistikken med 55 solgte biler, så langt i år. m
Mazda MX-5 leder på morobil-statistikken med 55 solgte biler, så langt i år. m

Men heldigvis er det noen få blant oss som tør å skille seg ut. Som tør å kline til med en sportsbil, eller sågar en rød cabriolet.

Tall vi har fått opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at segmentet for sports- og morobiler i Norge ikke er veldig stort.

167 biler er så langt i år solgt i denne kategorien. Og det er slett ikke den dyreste som selger best. Snarere tvert i mot.

Topp 10 morobiler:

1.Mazda MX-5: 55

2. Porsche 911: 19

3. Audi A5: 16

3. BMW i8: 16

5. Lexus RC: 12

6. Ford Mustang: 11

7. Audi TT: 9

8. Audi A7: 7

9. BMW 6-serie: 5

10: Toyota GT86: 4

Billigst selger best

Det er den billigste som er bestselgeren – nærmere bestemt helt nye Mazda MX-5 som ble lansert i fjor høst. Den er for øvrig verdens mest solgte Roadster. Så langt i år har 55 nordmenn sikret seg et eksemplar av arten. Den får du for 297.000 kroner.

Se hva Mazda har gjort med MX-5 nå:

På andreplass finner vi en skikkelig bil-legende som koster betydelig mer. Vi snakker om Porsche 911, som i billigste versjon har en startpris på over 1 million kroner mer enn Mazdan på plassen foran.

Vi snakker om priser fra drøyt 1,3 millioner kroner.

Vi har kjørt 911 Turbo – les mer her:

Mens Audi A5 deler tredjeplassen med den spektakulære hybrid-bilen BMW i8. Begge med 16 solgte biler så langt i 2016.

Med BMW i8 blir du lagt merke til. Garantert!
Med BMW i8 blir du lagt merke til. Garantert!

Les også: Kjøp din egen brannbil!