Derfor tror vi dette blir Norges mest solgte SUV

Her er splitter nye Tiguan. Les testen:

Helt nye VW Tiguan blir en tøff utfordrer i bilklassen nordmenn elsker. 
Helt nye VW Tiguan blir en tøff utfordrer i bilklassen nordmenn elsker. 

Konkurransen om kundenes gunst tetter seg virkelig til i segmentet for kompakte familie-SUV-er. For forbrukerne har det aldri vært flere, eller bedre biler å velge i.

La oss kjapt nevne suksesser som Mazda CX-5, Toyota RAV4, Kia Sportage og Subaru Forester. De fleste av disse er nyere biler, alle er gode, de koster omtrent det samme og alle er populære.

Men som alltid – VW skal være der også. Det er de i aller høyeste grad nå. Med sin helt nye Tiguan som lanseres i disse dager, er de atter en sterk og fryktet utfordrer.

Nye Tiguan er en bil som VW selv mener skal være med å kjempe helt i SUV-toppen når det gjelder salg.

Men er den god nok? Vi har kjørt den for å finne ut av nettopp det.

Nye VW Tiguan er både stillegående, velkjørende og komfortabel. 
Nye VW Tiguan er både stillegående, velkjørende og komfortabel. 

Kjøreglede: 5/6

På plass bak rattet får vi personbil-kjørefølelse, selv om dette er en SUV, med firehjulsdrift. Den har blitt mer stillgående, fjæringen er godt avstemt og byr på bra med komfort.

Styringen er presis og lett og bilen er både lettkjørt og oversiktlig, selv om den har vokst i fysisk størrelse.

Setene er helt nye og gode, og testbilen innehar alt av utstyr og førerassistent-systemer. Hyggelig for komforten, og bra for sikkerheten!

Det er i det hele tatt veldig lite å sette fingeren på her. Bortsett fra at det hele oppleves som litt forutsigbart og kanskje litt lite spennende.

Les vårt førsteinntrykk av VW Tiguan her:

Ryddig, ergonomisk interiør med mye utstyr, veldig likt det vi finner i VW Passat. 
Ryddig, ergonomisk interiør med mye utstyr, veldig likt det vi finner i VW Passat. 

Interiør / plass: 6/6

Innvendig så ser den ut som VW-er flest. Det vil si god ergonomi, oversiktlig og intuitivt. Det er tydelig at det er tyske ingeniører som står bak designet av dashbord og midtkonsoll.

Her har det vært mer fokus på "effektivitet" enn på spennende og fiffige løsninger. For all del - det fungerer fint som snus og er helt riktig med tanke på trafikksikkerhet og oppmerksomhet. Men vi har sette dette før, både i Passat og Golf.

Forsetene er helt nye og man sitter godt. 
Forsetene er helt nye og man sitter godt. 

Når det gjelder plassen derimot har det skjedd store ting. Bilen har vokst 6 centimeter på lengden, mens akselavstanden er strukket med nesten 8 centimeter. Dette sammen med at den er litt bredere har gjort underverker for den innvendige plassen. Den er raus over alt.

En smart løsning er at baksetet kan justeres 18 centimeter i lengderetning. Det øker volumet fra 520-liter i bakre posisjon til hele 615-liter i fremre. Om baksetene ikke står i den fremre posisjonen så er plassen god. Også i høyden selv om bilen er litt lavere enn før.

Baksetet kan også deles 40/20/40, det sammen med justeringen i lengderetningen er en god løsning som vi savner hos flere av konkurrentene.

Dessuten så har men senket terskelen for innlasting i varerommet med 5 centimeter. Det er bra!

Nye Tiguan har som nevnt mye utstyr som standard: Automatisk nødbrems med fotgjenger gjenkjenning, adaptiv cruisekontroll, samt filskiftassistent er standard.

Mot pristillegg kan du utstyre den med Active Info Display og Head-up display og Google street view. Med App Connect kan du også speile innholdet på smarttelefonen din.

Også her er nye Tiguan et hestehode foran mange av konkurrentene

Vil erstatte bomstasjonene med satellitter

Baksetet kan justeres 18 cm i lengderetning og kan deles 40/20/60. 
Baksetet kan justeres 18 cm i lengderetning og kan deles 40/20/60. 

Motor: 5/6

I kjent VW-stil er det en skog av motorer å velge i mellom. Både når det gjelder bensin og diesel.

Vi kjører det som etter alt å dømme blir bestselgeren i Norge. 2-liter TDI 150 hk diesel med 4MOTION, firehjulsdrift og 7-trinns DSG-automatgir. En drivlinje som passer både bilen og norske forhold fint.

0-100 km/t gjøres unna på akseptable, men ikke veldig raske, 9,3 sekunder og toppfarten er 200 km/t blank.

Du får den også med bensinmotor på 180 hk om du betaler 33.000 kroner mer. Flere motoralternativer vil dukke opp i tur og orden.

Nye Tiguan er lavere, lengre og bredere enn før. 
Nye Tiguan er lavere, lengre og bredere enn før. 

Design: 4/6

Lavere, bredere og lengre er nye Tiguan mindre klumpete og mer elegant og personbilliknende enn sin forgjenger - som med all respekt aldri var noen fryd for øyet.

Både grill og lyktearrangement kjenner vi igjen fra andre biler i VW-slekta. VW er mestere på å holde på familielikheten, kanskje litt for gode...

Den har skarpe og presise linjer, en kraftig midtlinje, korte overheng foran og bak, integrert C-stolpe. VW har bevisst valgt å stase på det elegante og ikke det tøffe, med for eksempel en brutal grill og veldig framtredende offroad-detaljer.

Tiguan framstår som både velproporsjonert og en pen bil. Men igjen – den overrasker neppe noen og er etter min mening veldig fargeavhengig for å i det hele tatt bli lagt merke til. Den oransje er faktisk ganske tøff!

Til tross for at bilen er større og har mer utstyr enn forgjengeren, er den 66 kilo lettere. Den har også et mer vridstivt karosseri og har også aktivt panser som løfter seg fem centimeter i bakkant ved påkjørsel av for eksempel en fotgjenger. For å minske skadene ved et eventuelt møte med frontruta.

Denne lille saken kan gi deg skikkelig hodepine

Smart og stort bagasjerom.
Smart og stort bagasjerom.

Miljø / økonomi: 4/6

Nye VW Tiguan får du fra 341.000 kroner med 150 hk diesel, automatgir og firehjulsdrift. Det er aggressivt priset.

Vår testbil i høyeste utstyrsgrad koster 472.000 kroner. Det er det heller ikke noe å si på. Da får men en fin og veldig komplett bil.

Verditapet på VW ligger omtrent på gjennomsnittet, det samme gjør service- og eierkostnader.

VWs dieselmotorer er kjent for hyggelig forbruk og er blant de bedre i denne klassen. Med 150 hk dieselmotor er dette oppgitt til 0,57 l/mil ved blandet kjøring. Det er helt klart godkjent, mens CO2-utslippet er på 147 g/km.

Denne biltypen har nesten firedoblet salget – på ett år

VW Tiguan 2,0 TDI  150 hk.

Motor: 2-liter diesel

Effekt: 150 hk / 340 Nm.

0-100 km/t: 9,3 sek.

Toppfart: 200 km/t.

L/B/H: 448,6 / 183,9 / 165,7 cm

Bagasjerom: 520 - 615 liter.

Forbruk: 0,53 l/mil

Pris fra: 414.000 kr.

Pris testbil: 472.000 kr.

Konklusjon: 5/6

Vurderer du en av de folkelige SUV-ene i kompaktsegmentet, er det vanskelig å komme utenom nye Tiguan. Bilen framstår som den mest komplette og moderne i dette tøffe segmentet.

VW har helt bevisst, nok en gang, valgt å lage en universal bil som når bredt. Alt tyder så langt på at de har lyktes godt og vi blir ikke overrasket om denne topper salget i sitt segment.

Det er lite eller ikke noe å trekke for her – og mye å gi plusspoeng for.

Men på veien mot den universale bilen, føles det også som om noe blir borte. Kall det gjerne karisma, sjel, sjarm eller særpreg.

Noe rart har skjedd. Plutslig framstår japanske og koreanske biler som Mazda CX-5, Hyundai Tucson og Toyota RAV4 som biler med mer sjel, selv om de "på papiret" ikke er like bra som nye Tiguan.

Det hadde jeg for noen år siden ikke trodd at jeg som motorjournalist kom til å skrive...

Les også: 1.300 nordmenn kjøpt VW Tiguan – usett