Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Et velkjent internasjonalt ordtak, som heter «Every Cloud has a silver lining» på engelsk, og «Jedes Unglück hat auch sein Gutes» på tysk. En slags positiv bekreftelse på at noe som er negativt og trist, også kan/vil få positive konsekvenser.

Alle med en viss bilinteresse har fått med seg «Dieselgate», og de enorme kostnadene som VW-konsernet kan bli nødt til å hoste opp for å dekke alt fra reparasjoner til å betale erstatningssøksmål.

Konsernet hadde egentlig satt til side rundt 60 milliarder kroner for å dekke kostnadene rundt dieselskandalen, men i slutten av april ble dette tallet oppjustert til 150 milliarder kroner. 2015-regnskapet ble det dystreste i konsernets historie, og tapet etter skatt var på nesten 13 milliarder kroner.

Sparekniven må i bruk

Slike summer er harde å fordøye, også for det som i øyeblikket er verdens største bilfabrikant (Kundelojaliteten hos VW virker å være minst like sterk som Tesla sin). Det innebærer at man må bruke sparekniven her og der, spesielt på ting som ikke er absolutt nødvendige.

Elbil vil koste dem dyrt

Det betyr f.eks at både Audi og Porsche vil kjøre årets Le Mans med to biler hver, i stedet for tre som i fjor. Men det betyr også dårlig nytt for en bilmodell kalt VW Golf R400.

Den samme motoren som i Golf R, men med ekstra trimming ga den over 100 hk mer i R 400. 
Den samme motoren som i Golf R, men med ekstra trimming ga den over 100 hk mer i R 400. 

Minst 400 hk

Bilen ble først vist i konseptform på Beijing-utstillingen i 2014, og fikk Golf-fansen over hele verden til å sikle ukontrollert. Visst hadde man sett radikale Golf-konsept før (som GTI 650 med W12-motor på 650 hk fra 2007), men R 400 var ikke bare et gøyalt konsept, det var seriøst ment for produksjon.

Under panseret lå den samme turbomatede 2-liters fireren (EA888) som i Golf R, men i R 400 var effekten tatt opp til 400 hk (minimum), og et dreiemoment på 450 Nm fra 2400 til 6000 omdreininger. Kombinert med firehjulstrekk og 6-trinns DSG-kasse, var R 400 istand til å kjøre fra 0-100 km/t på 3,9 sekunder, mens toppfarten var 278 km/t.

Interiørmessig var fokuset på å holde okkupantene på plass i setene. 
Interiørmessig var fokuset på å holde okkupantene på plass i setene. 

Kunne blitt helt fantastisk

Men ytelser var en ting. R 400 så også steintøff ut. Den var hele 2 cm bredere på hver side enn Golf R, takket være voldsomme skjermbreddere som huset 19-toms hjul. Lemon Yellow-fargen gikk igjen på mange detaljer, og bak tok to store eksosrør med en diameter på 11 cm mye av oppmerksomheten.

Nå går denne elbilen 50 prosent lenger

Heinz-Jakob Neusser ledet utviklingen av bilen, og bekreftet i 2015 at den mest sannsynlig ville gå i produksjon. Hvilken magisk bil kunne vel ikke det blitt? Jeg har kjørt dagens Golf GTI og synes den er briljant med sine 230 hk, mens Golf R med sine 300 hk er simpelthen magisk. Så hvor bra kunne vel ikke en R 400 med 400 hk blitt?

Golf R 400 så heftig ut, men det hjalp ikke da regnskapstallene kom inn...
Golf R 400 så heftig ut, men det hjalp ikke da regnskapstallene kom inn...

Offisielt død og begravet

Men nei. I kjølvannet av «Dieselgate» måtte Neusser takke farvel til stillingen, og med han ute av bildet, begynte man å regne på om R 400 virkelig var verdt pengene det ville kreve å få den i produksjon. Svaret ble nei, og R 400 er nå offisielt død og begravet.

Dermed ser man at «Aldri så galt at det ikke er godt for noe» er en håpløs og tullete klisje uten rot i virkeligheten. Golf R 400 er død, og det er overhodet ikke godt for noe.

Bilen som skal skjemme bort familiene