Dette kjører de mest tilfredse bileierne i Norge
Hele fire bilmerker på topp 10 i ny undersøkelse.

De mest tilfredse bileierne i Norge kjører Volvo. Det viser en rykende fersk undersøkelse.
Forskningsprosjektet Norsk kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over 20 år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere
Mer enn 9.000 forbrukere har sagt sin mening i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester hos.
Fjær i hatten
Bilforhandlere er også i år den bransjen som i snitt lykkes best med å gjøre kundene sine fornøyd.
Volvo, Toyota og BMW kjører seg inn på en femte og delt sjetteplass med mer enn 82 kundetilfredshetspoeng. Mercedes tar niendeplassen. Dermed er det altså fire bilmerker inne på topp 10.
For Volvo er dette en solid fjær i hatten. De har passert Toyota og går til topps blant bilmerkene. De to merkene får en score på henholdsvis 82,5 og 83,4.
De er mest fornøyd, etter tre år
Viktig med fornøyde kunder
Toyota- og BMW-kundene kommer ut helt likt, begge med en score på 82,4. Mercedes er litt bak, på 81,5.
En samlet bilbransje har i mange år jobbet hardt med å få opp kundetilfredsheten og gjøre kundene sine mer lojale.
Det skjer blant annet på bakgrunn av erkjennelsen av at fornøyde kunder er noen av de beste ambassadørene man kan ha.
Stor undersøkelse: Disse er ikke like happy...
Flere nyheter på gang
Dette er naturligvis også viktig i forhold til å få kunden til å velge samme merke neste gang det skal handles bil. Det koster mye å rekruttere nye kunder.
Volvo har hatt en skikkelig opptur i det norske markedet det siste året. Lanseringen av den store SUV-en XC90 har gått over all forventning. Nå venter en rekke helt nye modeller fra den svenske bilprodusenten.
Rundt hos Volvo-forhandlerne blir det dermed ikke mye tid til å hvile på laurbærene framover.