Markedet for små SUV-er, eller crossovere som de også kalles, har økt kraftig de siste årene. En rekke nye modeller har også kommet til. Det har gjort at denne biltypen har stjålet salg både fra kompakte biler i Golf-klassen, og de tradisjonelle familie-stasjonsvognene.

Nå går også Ford inn i denne klassen. De gjør seg nemlig klare til å lansere sin minste SUV EcoSport i Norge. Og her er lav pris et viktig salgsargument.

Lav startpris

Nykommeren skal starte på 236 000 kroner. For de pengene får man en EcoSport i utstyrtnivå Trend, med den prisbelønte 1.-liters EcoBoost-motoren med 125 HK, og en omfattende utstyrsliste.

Blant standardutstyret på Trend-modellen er DAB-radio, Ford SYNC, automatisk klimaanlegg, fjernbetjent sentrallås, kjøreecomputer, elektriske vinduer foran og bak, alarm og oppvarmet frontrute.

Interiørdetaljene kjenner vi fra flere andre Ford-modeller. Det er funksjonelt og enkelt.
Interiørdetaljene kjenner vi fra flere andre Ford-modeller. Det er funksjonelt og enkelt.

EcoSport er billig, men denne er enda billigere!

Mer krefter og mer utstyr

Vi tipper de fleste kundene likevel vil gå for den bedre utstyrte Titanium-utgaven. Prisforskjellen er ikke på mer enn 13.000 kroner, men gir både mer krefter og mer utstyr. I praksis 125 HK. Titanium inneholder blant annet delskinnseter, nøkkelfritt system, 16-tommers lettmetallfelger og takrails – i tillegg til Trend-utstyret. Titanium er også tilgjengelig med 1.0 liters Ecoboostmotoren med 140 HK, da til 259.000 kroner.

Selv om den er ny i Norge, er ikke EcoSport en helt ny bilmodell. Dagens utgave har faktisk vært på markedet siden 2012. Den produseres blant annet i India, og Ford har fått kritikk for at bilen har hatt mange litt åpenbare billigløsninger.

EcoSport kom en en løsning som ikke slo an

Kommer til sommeren

En oppgradering underveis skal ha rettet på mye av dette. Men likevel er det nok ikke tvil om at Ecosport vil få det tøft i en klasse med mange bra konkurrenter. Slik sett er det nok også helt riktig av Ford å legge seg lavt i pris.

Ford regner med at leveringen av EcoSport til norske kunder som bestiller nå kan starte i løpet av sommeren 2016.

Noen var utålmodige, EcoSport er nemlig allerede i Norge

EsoSport går inn i klassen for de mindre crossoverne når den kommer til Norge i sommer.
EsoSport går inn i klassen for de mindre crossoverne når den kommer til Norge i sommer.

Storebror er en veldig bra bil, likevel har ikke salget tatt av