Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

sEnten du er ute etter en morsom bil nummer to, eller bare skal ha en rimelig bruksbil som ikke er helt A4: Det er MYE å velge mellom ute i bruktmarkedet.

Den gode nyheten er at mange av de morsomme bilene også har høyere verditap enn sine mer fornuftige konkurrenter. De er kanskje ikke oppnåelige for så mange av oss når de er nye. Men etter noen år, er prisene gjerne mye mer overkommelige.

Vi har tatt en liten runde i bruktmarkedet med dette utgangspunktet: Hva kan vi få av kul og litt annerledes bruktbil for bare 50.000 kroner? Her er tre eksempler på det vi fant:

1999 Audi TT: 49.000 kroner

Audi TT får du nå til under 50.000 kroner. Faksimile fra www.autodb.no.
Audi TT får du nå til under 50.000 kroner. Faksimile fra www.autodb.no.

Klikk her for å se annonsen på bilen

Audi TT var en liten sensasjon da den kom på markedet mot slutten av 1990-tallet. Audi tok rett og slett utgangspunkt i en helt vanlig VW Golf, og bygget en linjelekker coupe på den.

Det grepet var nødvendig for å holde utviklingskostnadene nede. Men det førte naturligvis også til endel kompromisser, som at TT slett ikke er noen sportsbil kjøremessig. Men underholdende kan den likevel være. Det utvendige designet er særpreget og interiøret flyttet grensene da bilen kom.

Under panseret på denne (og de fleste TT-ene fra samme tid) finner vi en 1,8-liters bensinmotor med turbo og 180 hestekrefter. Det er ikke verdens beste motor kvalitetsmessig sett, men den gir helt greit overskudd.

Når du skal kjøpe TT, er eierhistorikken noe av det viktigste. Noen eksemplarer har vært eid av entusiaster og blitt skikkelig godt fulgt opp. Andre har hatt 38 eiere og knapt hatt oljeskift siden 2005. De siste skal du ligge langt unna!

Les mer om TT i Brooms bruktbilguide – her:

2000 Peugeot 406 Coupe: 46.538 kroner

Peugeot 406 Coupe er en linjelekker franskmann! Faksimile fra www.finn.no.
Peugeot 406 Coupe er en linjelekker franskmann! Faksimile fra www.finn.no.

Klikk her for å se annonsen på bilen

Peugeot 406 er på mange måter blitt en glemt bil allerede. Her hjemme var den svært populær som stasjonsvogn på slutten av 90-tallet. En stor og praktisk bil, dessverre med ganske mange kvalitetsproblemer.

De færreste gikk for coupe-utgaven den gangen, derfor er dette også en relativt sjelden sak som bruktbil. Men noen eksemplarer finnes, og prisene er slett ikke avskrekkende.

Der vanlig 406 var en typisk "brød-og smør"-bil, skilte coupeen seg langt mer fra mengden. Den var designet og ble produsert av Pininfarina i Italia. Designet fikk veldig mye skryt og har helt klart tidløse kvaliteter.

16 år gammel Peugeot kan være skikkelig risikosport. Derfor skal du sjekke nøye. Dette eksemplaret skal ifølge annonsen være eid av en profesjonell bilpleier og være i topp teknisk og kosmetisk stand. "Servicehefte" og "tectylbehandling" er også to veldig positive ord fra annonsen.

Christian har en 406 Coupe utenom det vanlige

1999 Mercedes SLK: 49.900 kroner

Cabriolet og coupe - i ett. Det er Mercedes SLK. Faksimile fra www.autodb.no
Cabriolet og coupe - i ett. Det er Mercedes SLK. Faksimile fra www.autodb.no

Klikk her for å se annonsen på bilen

Da Mercedes lanserte SLK tilbake i 1996, var det en bil som vakte stor oppsikt. Ikke nok med at Mercedes kom med toseters roadster til relativt overkommelig pris: Bilen hadde også nedfellbart ståltak, og ble dermed sett på som en kombinasjon av cabriolet og coupe.

Selve taket var en avansert konstruksjon, og særlig i starten var det tendenser til sammenstimlinger hver gang en SLK-eier kjørte taket opp eller ned. Her var Mercedes tidlig ute, med en ganske dristig konstruksjon.

Resten av bilen var langt mer tradisjonell. Noen stor kjøreopplevelse var den strengt tatt ikke, men for de fleste kjøperne var komfortabel cruising høyere på ønskelista enn heftig svingkjøring. Bakhjulsdrift og få elektroniske hjelpemidler gjør forresten at SLK kan være en krevende bil å kjøre på vinterføre.

Ute i bruktmarkedet varierer både det tekniske og kjørelengden mye. Men mange eksemplarer har levd et beskyttet liv som bil nummer to, de har gjerne både full servicehistorikk og lav kilometerstand.

Til 50.000 kroner kan du ikke velge blant de mest strøkne eksemplarene. Det gjenspeiler seg også i bilen vi har funnet her. Selger forteller om problemer med takmekanismen, men understreker at det kan være snakk om en bagatell. Det er naturligvis noe som må sjekkes opp nøye for et eventuelt kjøp.

Lyst på SLK? Les mer om den i Brooms bruktbilguide – her: