Nybilprisen er nesten halvert siden i-MiEV kom på markedet i 2011. Og i bruktmarkedet har verditapet vært betydelig.
Nybilprisen er nesten halvert siden i-MiEV kom på markedet i 2011. Og i bruktmarkedet har verditapet vært betydelig.

Dette er elbilen som har stupt i pris

Kan være et veldig smart bruktkjøp.

Salget av elbiler er rekordhøyt i Norge, og flere modeller er nå blant Norges mest solgte biler.

De siste par årene har også utvalget økt kraftig. Nå er det svært mye å velge mellom for de som er ute etter ny elbil.

Bilen som virkelig rullet i gang dette, kom i 2011. Nå har den havnet i skyggen av alle de nyere konkurrentene, men er ikke noe dumt kjøp hvis du er ute etter en enkel og kurant elektrisk bil.

Unikt priskutt

Mitsubishi i-MiEV har gjennomgått noen skikkelig priskutt som nybil. Det gjenspeiler seg også i bruktmarkedet, der prisene lenge har vært under press.

Da i-MiEV ble lansert, kostet den 239.000 kroner. Den har blitt fornyet og oppgradert siden den gang, samtidig som prisen har sunket til 149.900 kroner. Det er ganske unikt priskutt for en bilmodell.

Du sparer ytterligere noen tusenlapper hvis du kjøper en av de franske søstermodellene. Peuget og Citroën har nemlig sine egne versjoner av i-MiEV. De heter henholdsvis Citroën C-Zero og Peugeot Ion. Peugeoten koster fra 143.580 kroner, mens du må betale bittelitt mer for Citroën-utgaven, 144.380 kroner.

Det er ingen ting som minner om luksus inne i i-MiEV. Men det fungerer helt som det skal.
Det er ingen ting som minner om luksus inne i i-MiEV. Men det fungerer helt som det skal.

Han føler seg lurt etter elbil-kjøp

Ned mot 50.000 kroner

I bruktmarkedet er det veldig mye å velge mellom, og også her har disse bilene havnet i skyggen av større og mer moderne konkurrenter.

Vi har sett dem helt ned mot 50.000 kroner. For 80.000–100.000 kroner er det svært mye å velge mellom. Kilometerstanden er sjelden avskrekkende. Her er det jo snakk om småkjøring, og det er ikke noe problem å finne et kurant eksemplar.

Stor elbil? Da skal du ta en titt på denne!

En klasse for seg

– Disse bilene er små, de er ganske primitive og de byr ikke på veldig mye komfort. Men er du bare ute etter en lettkjørt elbil til småkjøring og vil betale minst mulig, ja da er i-MiEV og de franske søstermodellene smarte kjøp, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– Med de prisene vi nå ser i bruktmarkedet, er de i praksis i en klasse for seg. Du må betale en god del mer for en bil som Nissan Leaf, som var den første bilen som vippet i-MiEV av tronen. Samtidig viser dette veldig godt hva som skjer med biler som er tidlig ute. Når nyere og bedre konkurrenter kommer til, faller de kraftig i verdi. Det er naturligvis ikke veldig hyggelig for de som kjøpte en av disse i starten, men for bruktbilkjøperne gir det muligheten til å få en grei elbil til veldig hyggelig pris, sier Benny.

Vi dro til fjells med i-MiEV, her kan du lese hvordan det gikk!

Dette er Ion, søstermodellen fra Peugeot. I bruktmarkedet kan nok de to franske utgavene framstå som litt mer ukurante enn i-MiEV.
Dette er Ion, søstermodellen fra Peugeot. I bruktmarkedet kan nok de to franske utgavene framstå som litt mer ukurante enn i-MiEV.

Derfor vil ikke forhandlerne ta elbil i innbytte