BMW i3 har vært en stor elbil-suksess i Norge. Nå får den en nyhet som virkelig kan bli tøff for konkurrentene.

BMW har nemlig akkurat sendt ut pressemelding om at rekkevidden til i3 øker kraftig. Bilen skal nå leveres med et oppgradert batteri, som ifølge såkalte NEDC-syklusen vil øke rekkevidden med over 50 prosent. Det tilsvarer inntil 300 kilometer, mot dagens utgave som har en rekkevidde på inntil 190 kilometer.

Dermed blir den best i klassen. Og det vil overraske om ikke flere av konkurrentene kommer etter. Her jobbes det intenst hos en rekke bilprodusenter.

Lengst rekkevidde

Selv ved utfordrende vær- og kjøreforhold og med utstrakt bruk av air condition, skal rekkevidden være opptil 200 kilometer ved fulladet batteri. Nye BMW i3 har et oppgradert batteri på 94 ampere og en kapasitet på 33 kWh. Motoren yter 170 hk/125 kW og går fra 0 til 100 km/t på kun 7,3 sekunder.

– Med nye BMW i3 tilbyr vi lengst rekkevidde i klassen av kompakte elbiler. Med tanke på at prisen starter på kr 262.500, har vi store forventninger til at svært mange vil sikre seg nye BMW i3 når den kommer til Norge i august, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Vi kjørte i3 for første gang: – Dette er en løp og kjøp-bil

En rekke priser

I Norge er i3 den mest solgte BMW-modellen og mer enn 80 prosent av de som kjøper BMW i3 på verdensbasis, blir BMW-kunder for første gang.

BMW i-serien har satt helt nye bransjestandarder for bærekraft og miljø fra produksjonsprosess via utslippsfri bruk til resirkulering mot slutten av livssyklusen.Både BMW i3 og BMW i8 har mottatt en rekke innovasjons- og miljøpriser, blant annet for sin lettvektskonstruksjon, bærekraftighet, kjøreegenskaper og design.

– Hva i alle dager er denne knappen til?

Lades på tre timer

Første generasjon BMW i3 med 60 ampere batteri vil fortsatt inngå som en del av modellserien. Både BMW i3 (94 A) og BMW i3 (60 A) blir også tilgjengelig som ladbare hybridmodeller, med en utvidet rekkevidde på opptil 150 kilometer.

De ladbare i3-ene har en 2-sylindret «hjelpemotor» på 0,6 liter, som utelukkende lader batteriene. Det er ingen direktekobling til drivlinjen. Hele systemet er automatisk, og hjelpemotoren aktiveres ved lavt batterinivå.

Nye BMW i3 er utstyrt med en oppgradert ladeløsning. Med trefase kontakt og inntil 11 kW kapasitet, er nye BMW i3 (94 A) fulladet på under tre timer, som er den samme tiden som for dagens BMW i3.

Kommer i august

For kunder som eier en BMW i3 (60 A) vil det være mulig å oppgradere batteriet og få økt rekkevidde. Oppgraderingen er estimert til å koste rundt 7000 Euro, pluss moms og montering. Norsk pris for oppgradering av batteri er ikke klar.

Nye i3 kan leveres med Driving Assistant Plus, som inkluderer kamerabasert cruise control med Stop&GO-funksjon, kø-assistent, informasjon om fartsgrensen der du kjører, fotgjenger- og kollisjonsvarsler med automatisk bremsefunksjon og proaktiv kjøreassistent.

Nye BMW i3 koster fra kr 262.500 og er klar for bestilling. De første bilene vil bli levert i august 2016.

Liten motor i tillegg - så gikk i3 dobbelt så langt

i3 er en av de mest særegne elbilene på markedet. Det ser du også innvendig.
i3 er en av de mest særegne elbilene på markedet. Det ser du også innvendig.

Du tror det neppe når du hører prisen på denne...