Det koster MYE mer å kjøpe toppløs Ford Mustang i Norge, enn i Sverige. Norske bilavgifter er forklaringen på det.
Det koster MYE mer å kjøpe toppløs Ford Mustang i Norge, enn i Sverige. Norske bilavgifter er forklaringen på det.

Pris i Norge: 1.296.000,- Pris i Sverige: 428.400,-

Hvordan kan forskjellen bli så enorm?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi i Norge har bilavgifter som ligger helt i verdenstoppen. I mange andre land er det helt motsatt. De har ikke spesielle avgifter på bil i det hele tatt. Her betaler du det bilen koster, pluss moms.

Du skal ikke lenger enn til Sverige for å finne et helt annet prisnivå på bil enn det vi har i Norge. Og det gir seg utslag i noen ganske ekstreme eksempler.

Betale mye mer

Ford er nå i gang med å lansere cabriolet-utgaven av sin legendariske Mustang, både i Norge og i Sverige. Og det er en veldig viktig grunn til at denne garantert kommer til å selge mer på andre siden av kjølen.

Går de for toppmodellen GT med 5-liters V8-motor på over 400 hestekrefter under panseret, må svenskene bla opp 428.400 kroner. Da snakker vi svenske kroner, i skrivende stund ligger kursen nesten nøyaktig likt med norske kroner.

En norsk kjøper av samme bil, må belage seg å betale mer. Mye mer. Her hjemme er nemlig prisen på denne bilen (hold deg fast, nå) 1.296.000 kroner! Da snakker vi mange hundre tusen kroner, rett i statskassa!

Derfor er Mustang en av de morsomste nybilene du kan kjøpe

Mindre motor = lavere pris

En svensk Mustang-entusiast kan altså kjøpe tre eksemplarer, for samme penger som vi nordmenn får ett.

At det er stor motor som virkelig utløser avgiftene, gjenspeiles av prisen på utgaven med 2,3-liters motor med 314 hestekrefter.

Her er "svenskeprisen" på 382.400 kroner. Norsk pris er på 806.000 kroner. Du sparer altså nesten 500.000 kroner på å kjøpe Mustang cabriolet med denne motoren i Norge, kontra V8-eren. Da er nok valget ganske opplagt for de aller fleste av oss.

De fikser bilen til "svenskepris"

Selges over hele verden

Dagens Mustang er forresten sjette generasjon, og naturligvis den mest avanserte Mustangen så langt. Bilen er også en del av selskapets "One Ford"-strategi, det handler om at samme bilmodell skal selges over hele verden, bare med mindre tilpasninger.

Det gjør at Ford kan spare store summer både på utvikling og produksjon. Samtidig senker det terskelen for å kunne tilby Mustang i markeder der salgspotensialet er begrenset. Det er også en viktig grunn til at denne Mustangen har kommet til Norge.

...men her er det motsatt: Volvo kuttet prisene

Nå kommer Ford Mustang også som cabriolet. Da snakker vi fullverdig fireseter, med litt bagasjeplass i tillegg.
Nå kommer Ford Mustang også som cabriolet. Da snakker vi fullverdig fireseter, med litt bagasjeplass i tillegg.

Han hadde Norges første Mustang – og alle ville kappkjøre!