Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter at de ble kjøpt opp av kinesiske Geely, har det mest pekt oppover for Volvo. De har en rekke nye modeller på gang, salget har økt kraftig – og det investeres nå store summer i utvikling og teknologi.

Målsetningen er klar: Volvo skal opp på nivå med de tre tyske premiummerkene Audi, BMW og Mercedes.

Og når Volvo fjerner seg fra de mer folkelige merkene, åpner det for nye muligheter.

Bygges i Kina

Ryktene har lenge gått om at Geely planlegger å lansere et nytt og rimeligere merke. Nå synes det klart at dette ikke er langt unna, og at de første bilene kan komme på markedet allerede i år.

Mest sannsynlig skal dette merket debutere i Kina, men det er også ventet lansering i Europa etter kun kort tid.

Planen til Geely er å utnytte Volvo-teknologi og på den måten få ned utviklingskostnadene. Mest sannsynlig skal bilene bygges i Kina, der Geely og Volvo nå har flere fabrikker.

Slik skal de bli størst i Kina

XC90 lever videre

Så langt går det nye bilmerket internt under kodenavnet "L". Den første modellen ut skal være en SUV, etterfulgt av en bil i familiestørrelsen. Begge skal være basert på Volvos nye plattform for mindre og mellomstore plattformer, kalt CMA.

For Geely og Volvo blir dette viktig, for å kunne fordele utviklingskostnader over flest mulig biler. Når Volvo blir mer premium, vil de nødvendigvis miste salg i de mer pris-sensitive delene av markedet. Med et nytt merke her, vil de kunne demme opp for dette.

Strategien med gjenbruk skal også utnyttes for alt den er verdt i Kina. Der skal gamle Volvo-modeller få leve videre, etter hvert som de fases ut i Europa og resten av verden. Ett eksempel på det er første generasjon Volvo XC90 som nå produseres og selges i Kina. Nå går den under navnet XC Classic, og er et lavpris-alternativ i klassen for store SUV-er.

Sjekk luksusen Volvo snart skal komme med!

Første generasjon Volvo XC90 lever videre i Kina, som XC Classic.
Første generasjon Volvo XC90 lever videre i Kina, som XC Classic.

Nei, det er ikke bare vanlige bilkunder som kjøper Tesla...