Dette interiøret tilhører Citroëns nye generasjon av toppmodellen C6. Det blir en skikkelig luksusbil. Men i motsetning til forgjengeren, ser den ikke ut til å finne veien til det norske markedet.
Dette interiøret tilhører Citroëns nye generasjon av toppmodellen C6. Det blir en skikkelig luksusbil. Men i motsetning til forgjengeren, ser den ikke ut til å finne veien til det norske markedet.

Luksusbilen kommer tilbake – men  ikke til Norge

Blir trolig en av verdens mest komfortable biler.

Citroën har mye kunnskap om å lage biler med ekstrem komfort. De satte nærmest bilverden på hodet, da de lanserte sin DS i 1955. "Padda", som DS senere ble kalt, hadde en rekke løsninger som skapte overskrifter.

Allerede første dagen fikk den franske bilprodusenten inn 12.000 bestillinger!

Den hadde hydroneumatisk fjæringssystem, med mulighet for å justere bakkeklaringen. Unikt i sin tid.

Det er således en del å leve opp til, hver gang Citroën viser en ny toppmodell. Nå gjør de det igjen. Også denne gangen med et helt nytt fjæringssystem.

Her får du ekstremt mye bil for pengene

Slik ser den nye toppmodellen i Citroën-sortimentet ut. Ikke akkurat banebrytende ...
Slik ser den nye toppmodellen i Citroën-sortimentet ut. Ikke akkurat banebrytende ...

Nytt fjæringssystem

Den nye C6-en får et system som kalles Advanced Comfort. Foreløpig har vi ikke så mange detaljer rundt dette, men det blir erstatteren til det gasshydrauliske fjæringssystemet som vi kjenner i dag.

Citroën mener at den nye varianten vil gjøre at merket igjen troner på toppen når det gjelder komfort.

Det vil også bli eksklusivt for Citroën, og ikke deles med konsern-merket Peugeot.

En av årets lekreste bilnyheter

Dørgende kjedelig

Men om komforten blir ekstrem, er det ingenting med designet på bilen som skiller den ut. I praksis er dette den kinesiske bilen Donfeng Fengshen A9, som har fått en annen logo i grillen.

Det er prioritert god plass i baksetet, slik det kinesiske markedet foretrekker.
Det er prioritert god plass i baksetet, slik det kinesiske markedet foretrekker.

Det hele er særdeles lite spennende. Det er ikke på noen måte en oppfølging av de tradisjonene vi har sett med spektakulært og særegent design fra Citroën tidligere.

Nye C6 er rett og slett en skuffelse.

DS: Her debuterer et nytt bilmerke

Får ikke DS-navnet

På innsiden er det alt du forventer å finne i en toppmodell: Nappaskinn, stor 12,3 tommers skjerm til infotainmentsystemet, masse utstyr og digitale instrumenter. Men heller ikke innvendig får vi følelsen av noe unikt.

Derfor gjør det oss egentlig ikke så mye at denne ikke planlegges å selges i det norske markedet.

Forvørig er det interessant å merke seg at Citroën-logoen beholdes i C6-modellen. DS er jo nå skilt ut som eget merke, og skal brukes på premiummodellene i Citroën-familien.

De digitale instrumentene er det nærmeste nye C6 kommer å ha noe særpreg.
De digitale instrumentene er det nærmeste nye C6 kommer å ha noe særpreg.

Bruktmarkedet

Siden den nye ikke kommer til Norge, og den gamle ikke selges lenger, er det bruktmarkedet som gjelder, om du vil ha en C6. Men det er ikke akkurat mange å velge mellom der heller.

I skrivende stund er det faktisk ingen.

Men vi omtalte en slik bil som var til salgs i 2012. Den gang var det snakk om en 2008-modell, som ny kostet 802.000 kroner. Den gangen var den til salgs for 388.000 kroner, etter kun 79.000 kilometer.

Hva prisnivået ligger på nå, fire år senere, er veldig vanskelig å si. Mye avhenger av utstyr og kilometerstand.

Joda, dette er en bil