Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I USA har de første kundene fått bilene sine allerede. Mens vi i Norge fortsatt venter på at den elektriske SUVen Model X skal ankomme. Kundene som har reservert sin modell og ventet på å få konfigurert den i over to år, begynner nok å bli rimelig klare for å gjøre ferdig bestillingen og etterhvert motta bilen sin.

Men først i dag åpnet Tesla sin konfigurator på hjemmesiden i Norge. Her kan du gå inn og sette opp "din" bil, med tanke på utstyr, farge og batteripakke.

Nytt er det altså at innstegsmodellen nå heter 75D, i stedet for 70D. Og den oppgraderte batteripakken innebærer at rekkevidden nå blir over 400 kilometer.

NEDC-rekkevidden er nemlig 417 kilometer med 75-batteriet. Samtidig får du 0-100 km/t på 6,3 sekunder. Det holder nok for de fleste.

Produksjonen av Model X med det nye batteriet, starter denne måneden.

Her er de norske prisene på Tesla-SUVen

Fra 740.000 kroner

Startprisen er nå 740.200 kroner. Da får du følgende med på kjøpet:

Firehjulsdrift og 75 kWt-batteriet

210 km/t toppfart

0-100 km/t: 6,3 sekunder

Autopilot-hardware

Navigasjonssystem

Supercharging

Autopilot sikkerhetsfunksjoner

Parkeringssensorer

Konfiguratoren på Tesla norske hjemmeside åpnet i dag.
Konfiguratoren på Tesla norske hjemmeside åpnet i dag.

8 år, ubegrenset km, batteri- og drivenhetsgaranti

34.200 kroner for sju seter

I utgangspunktet er Model X en femseter. Skal du ha seks seter, øker prisen med 25.700 kroner, mens sjuseteren koster deg 34.200 kroner i tillegg. Men i begge tilfelle er det inkludert luftfjæring.

Vinterpakke bør du nok ha, og inkluderer blant annet varme i alle seter og i rattet. Den koster 8.600 kroner.

Ønsker du ekstra god lyd på stereoanlegget, med 17 høyttalere, kommer dette på 21.400 kroner.

Hengerfestet, til 6.400 kroner, bør du ikke si nei til – uansett om du har tenkt å bruke det, eller ikke. Model X kan trekke 2.250 kilo (20" felger) eller 1.580 kilo (22" felger).

Stativfeste er også et must i Norge. Og det er heller ikke så dyrt – 1.700 kroner kan du sette av til det.

Disse bilene stopper mest

150.000 kroner i "nødvendig" utstyr

For øvrig koster det ekstra å oppgradere til lader for høyere ampere. Da øker kapasiteten fra 11 kW til 16,5 kW, som kan gi opptil 72 kilometer rekkevidde i timen. Da må man imidlertid lade med en type 2-veggboks som er tilkoblet 400V, 24A trefase stikk.

Om du sier ja til Autopiloten også, som koster 21.400 kroner, havner prislappen på 861.800 kroner. Altså rundt 150.000 kroner i ekstrautstyr.

Skal en sammenligne med de tyske premium-SUVene, er det slett ikke ille.

Ser du hva som mangler på Tesla-SUVen?

Premiumpakke

Mange vil nok imidlertid ønske seg oppgradert premiumpakke. Da åpnes førerdøren automatisk når du ankommer bilen, og lukkes igjen når du trykker på bremsen.

Med på kjøpet er da også det mye omtalte Hepa-luftfiltreringssystemet, ventilerte forseter, utvidet skinnpakke, LED-interiørbelysning, dynamiske LED-kruvelys, LED-tåkelys og hurtigkoblende mobildokk.

Alt dette koster 38.600 kroner, og da lander prisen på 921.800 kroner.

Galskap

Så kan du naturligvis dra på litt med tanke på batteri og ytelser. Velger du 90D, får du modellen med lengst rekkevidde. Nemlig 489 kilometer. Den er dessuten brennkjapp. 0-100 km/t tar kun 5 sekunder.

Mot slutten av året kan du vente deg å få bilen din, om du bestiller Tesla Model X nå.
Mot slutten av året kan du vente deg å få bilen din, om du bestiller Tesla Model X nå.

Satt opp med absolutt alt utstyr, ender denne med en prislapp såvidt over millionen.

Den råeste heter P90D. Ønsker du i tillegg Ludicrous Speed, kommer denne på 1.269.400 kroner, med alt utstyr. Da har du i praksis verdens raskeste serieproduserte SUV fra 0-100 km/t. Den øvelsen går unna på 3,4 sekunder! Det er egentlig galskap ...

Bestiller du nå, loves det at levering vil skje mot slutten av 2016.

Topp 10: Dette bør du vite om Tesla Model X