Tapte 3,6 millioner per solgte bil – nå gjør den comeback
Ble spådd større lykke enn Tesla.
Da amerikanske Fisker rullet ut sine første biler tilbake i 2011, ble de sett på som mye hottere enn et annet, nystartet bilmerke. De andre het Tesla og satset helt elektrisk. Fisker laget i stedet en ladbar hybrid. Mange mente at det var smartere og satte pengene sine på at det var Fisker som ville lykkes.
Deres Karma vakte enorm oppmerksomhet, både på grunn av design, teknologi – og prestasjoner. Den amerikanske staten bidro med lån på nesten tre milliarder kroner og det kom store beløp fra private investorer.
Endte i konkurs
Men det tok ikke lang tid før det ble klart at prosjektet ledet av danske Henrik Fisker hadde problemer. En ting var at bilen i utgangspunktet ble nesten to år forsinket. Karma fikk også noen stygge riper i lakken da modellen måtte tilbakekalles, blant annet på grunn av mulige batteriproblemer.
Det rullet ikke ut mer enn i underkant av 2.500 biler før det stoppet opp sommeren 2012. Etter det fulgte en lang periode med usikkerhet og stadig dårligere odds for å overleve, før det hele endte i konkurs.
Da ble det også kjent at satsingen hadde kostet rundt 3,6 millioner kroner, for hver eneste solgte bil. Hele Fisker-saken ble også politisk betent. Det var mange som stusset over at den amerikanske staten virkelig skulle bruke pengene sine på luksusbilprodusenter som dette.
Mener det er bare tull at statens sponser Tesla-kjøperne
Kommer allerede i år
Kinesiske Wanxiang Corporation sikret seg konkursboet, og gikk kjapt ut med store planer om comeback. Etter planen skulle Karma komme tilbake, blant annet med oppgradering og deler fra BMW, som kineserne hadde inngått avtale med.
Og her har det tydeligvis blitt jobbet effektivt, for de siste meldingene fra Karma Automotive (som selskapet har skiftet navn til), går på at Karma skal gjøre comeback allerede i år. Det er snakk om premiere en eller annen gang i sommer.
Vi støvsugde Frankrike for bruktbil, så var det stopp
To til salgs i Norge
Nå skal bilen hete Karma Revero og produksjonen skal – i alle fall i starten – foregå i California. Så mye mer enn det vet vi foreløpig ikke. Karma holder kortene tett til brystet, inntil bilen skal debutere.
Men i forhold til at dette nå er blitt en godt voksen bilmodell, er det helt klart at de må gjøre betydelige endringer hvis markedet skal oppfatte den som "ny".
PS: En liten håndfull eksemplarer av Fisker Karma fant også veien til Norge. I skrivende stund ligger to av dem ut til salgs i bruktmarkedet. Begge er 2012-modeller, prisene er på henholdsvis 825.000 og 1.095.000 kroner. Det er nok ikke akkurat hva vi kan kalle lettsolgte bruktbiler...
LES OGSÅ: Tør du å kjøpe denne?