Hva er dette?

Mercedes har aldri fått helt dreis på salget av sin C-klasse Coupe. De fleste kundene har gått for BMW 4-serie eller Audi A5. Lenge var det ganske lett å skjønne hvorfor kundene valgte konkurrentene. Hovedsaklig fordi designet på C-klasse med to dører ikke var særlig bra, og siden en sovende flodhest var mer sportslig enn automatgirkassen.

Men i forrige generasjon skjedde det noe med utseendet. Den ble rett og slett pen å se. Og nå tar den nye steg videre. Designet har fått et nytt løft, girkassen er helt ny og den har dessuten fått en rekke spennende motorer.

Spørsmålet vi lurer på, er naturligvis om den nå, endelig, er blitt en fullverdig konkurrent til BMW og Audis alternativer.

Bli med og finn det ut!

C-klasse Coupe har fått et hekkparti som minner ikke så rent lite om den betydelig mer luksuriøse og kostbare S-klasse Coupe.
C-klasse Coupe har fått et hekkparti som minner ikke så rent lite om den betydelig mer luksuriøse og kostbare S-klasse Coupe.

Mye bedre – og mye billigere

Hvordan er den å kjøre?

Mercedes er først og fremst kjent for komfort. Fortsatt er dette for mange viktigste argument for å velge dette merker. C-klasse Coupe kan dessuten leveres med luftfjæring, noe som ytterligere understreker komforten.

Biler med to dører skal imidlertid være litt mer livlig å kjøre enn vanlige familiebiler. Det ligger i konseptet. Det har også Mercedes skjønt.

Kjøreegenskapene er skarpere enn på en sedanen og stasjonsvogna. Understellet er mer sporty, og fjæringene hardere. Noe vil nok synes at det blir vel hardt, men når du bruker den litt aktivt er det bare å nyte. Til og med BMW-en skal slite for å kjøre ifra gjennom svingene. Og det sier litt.

Du sitter lavt, slik vi synes en skal i en slik bil, men har likevel god utsikt i alle retninger.

Det vi ikke liker, er at dekkstøyen blir ganske påtrengende. Her blir vi overrasket, særlig siden sedanen er så bra på dette området. På lengre turer blir slikt fort slitsomt. Her har trolig 19" lavprofil-dekkene grunn til å føle et betydelig ansvar. Men mange ønsker nok slike dimensjoner på disse bilene, og da burde støydempingen håndtere det ...

Brukt design-Mercedes til folkelig pris

Bagasjerommet er på 400 liter. Ikke best i klassen, men helt greit likevel.
Bagasjerommet er på 400 liter. Ikke best i klassen, men helt greit likevel.

Hvordan er plassen?

En coupe med to dører er naturligvis ikke like praktisk og romslig som en fire- eller femdørsvariant. C-klasse Coupe er en fireseter, og det er bra med plass i baksetet. Faktisk kan voksne sitte der også, så lenge de som bruker forsetene ikke dytter setet helt bak.

Bagasjerommet er fullt ut dugelig for en weekendtur. Det rommer 400 liter.

Men sett mot konkurentene er det likevel en del mindre enn både 4-serie og A5 - som kan vise til henholdsvis 445 og 450 liter. Faktisk er bagasjerommet blitt 50 liter mindre enn forrige generasjon. Til tross for at bilen har blitt både større, og fått lengre akselavstand.

Foran er det absolutt ingenting å klage på. Men vi savner VIRKELIG skikkelige koppholdere! Her har noen sovet i timen ...

Mest plass? Da går du for denne

Finest utenpå eller inni?

Førermiljøet er akkurat slik du er vant med fra en vanlig C-klasse. Det er til svært bra! 
Førermiljøet er akkurat slik du er vant med fra en vanlig C-klasse. Det er til svært bra! 

Som nevnt synes vi det nye coupe-designet kler C-klassen godt. Den ser faktisk mer eksklusiv ut enn de andre variantene av denne modellen. Vi får klare assosiasjoner med storebror - S-klasse Coupe.

Særlig har de fått dreis på hekken, som i mange år var det største ankepunktet, rent visuelt, med denne bilen.

At bilen nå er mer elegant enn forgjengeren, skyldes også at de fysiske målene er strukket med 9 cm i lengden, og 8 cm bredde. Det gjør den mindre klumpete.

Med AMG-pakke, slik som på testbilen, får den også et passende aggressivt utseende.

Men fra èn vinkel, skrått forfra, kan hekkpartiet se litt "tungt" ut. Det bakre sidevinduet er veldig lite, og det gir et inntrykk av mye karosseri under. Det skjer noe med måten vi oppdatter proporsjonene.

Innvendig er det ingen forskjell fra en vanlig C-klasse. Og det er et kompliment, godt som noen. Det betyr nemlig skyhøy opplevd kvalitet, og et moderne og brukervennlig dashbord.

De analoge instrumentene føles plutselig litt utdatert, takket vært alt som har skjedd på dette området de siste årene. Men de dype, analoge klokkene har sin sjarm, de også.

Vi liker imidlertid best eksteriøret.

Klarer du å gjette hva denne Mercedesen koster?

I baksetet er det faktisk helt ok plass, også for voksne. Men det blir trangt på lengre turer.
I baksetet er det faktisk helt ok plass, også for voksne. Men det blir trangt på lengre turer.

Går den bra?

184 hk høres kanskje ikke så voldsomt ut. Det er det da heller ikke. Men takket være bensinmotorens karakter, oppleves den likevel sprek og morsom nok. Innimellom skulle vi gjerne hatt enda litt mer sprut på lavt turtall, også. Og noe mindre motor (innstegsmodellen til 419.000 kroner har 156 hk), tror vi fort blir for snaut for denne bilen.

0-100 km/t er oppgitt til ikke spesielt imponerende 7,7 sekunder, med manuell girkasse. BMW 420i, også den med 184 hk, bruker nesten et halvt sekunder mindre på samme øvelse.

Men krysser du av for automatgir, er plutselig C-klassen helt på nivå med erkekonkurrenten. Da tar øvelsen 7,3 sekunder.

Testbilen har som nevnt automatgir, og den fungerer godt, også når du velger å bruke den via hendlene på rattet.

Forbruket ved blandet kjøring er opgitt til 0,57 l/mil, som er bra tall for en motor på denne størrelsen.

– Er jeg dum som ikke vil ha Mercedes C-klasse?

Lyse skinnseter gir interiøret et løft, og sportssetene er svært gode.
Lyse skinnseter gir interiøret et løft, og sportssetene er svært gode.

Konklusjon:

C-klasse Coupe har for alvor tatt opp kampen mot Audi A5 og BMW 4-serie. Nå er den helt klart et alternativ som bør vurderes.

Mercedes er i sterk medvind om dagen. C-klassen er et godt eksempel på det.

Mercedes C-klasse Coupe

Motor: 2 liter, 4 syl, bensin

Effekt: 184 hk / 300 nm

Forbruk: 0,57 l/mil

0-100 km/t: 7,7 sek.

Toppfart: 235 km/t

Bagasjerom: 400 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 486 x 181 x 140 cm

Startpris: 419.000 kroner (manuell gir / 156 hk)

Pris testbil: 709.000 kroner

Kanskje er det derfor de tør å ta seg litt ekstra betalt for denne bilen. Prisen for C-klasse Coupe med 184 hk, starter i alle fall rundt 20.000 kroner over BMW 4-serie med lik effekt.

Forøvrig er det kostbart med ekstrautstyr. Som vanlig, når det gjelder tysk premium. Slik testbilen er utstyrt, ender prislappen på 709.000 kroner.

Tidligere var Audi A5 uten tvil lekrest i klassen. Det synes vi egentlig fortsatt, men den holder ikke lenger mål innvendig. Dessuten er den utdatert på utstyrssiden. Her er en ny modell i støpeskjeen, men den er ikke like rundt hjørnet enda.

BMW og Mercedes er dermed i toppen nå. Og for første gang er det vanskelig å si hvilken av disse to modellene vi foretrekker. Det er gode nyheter for Mercedes-leiren.

Linjene er elegante og sportslige, slik de skal være i en coupe.
Linjene er elegante og sportslige, slik de skal være i en coupe.

Her er en skikkelig råtass-Merce!