
Dette er Norges dyreste – ikke uten grunn!
Denne legenden er helt spesiell
Med over 2,6 millioner solgte eksemplarer, er det ingen tvil om at Volvo hadde braksuksess med sin folkelige 240.
Bilen som ble produsert i nesten 20 år, fra 1974 til 1993, tronet lenge på salgstoppen i både Norge og Sverige. Men i dag ser vi ofte klassikeren fylt med wunderbaums, senkesett og kølsvarte ruter. Det som en gang var en staselig familiebil har rett og slett blitt rånerbil nummer én her hjemme.
Unikt eksemplar
På bruktmarkedet finnes det flere titalls 240-er til salgs akkurat nå. Snittprisen ligger på rundt 15.000 kroner, og det er sjelden ungdomsbilen klatrer høyere på prisstigen enn dette.
Eksemplaret vi har funnet er derimot langt dyrere. Per nå er bilen faktisk landets dyreste Volvo 240, med en prislapp på intet mindre enn 115.000 kroner! Men det er altså ikke uten grunn.

For det første er bilen så godt som helt original, både hva gleder lakk, motor og drivverk. Dessuten har ikke 1983-modellen rullet mer enn drøye 100.000 kilometer, noe som er sjeldent i seg selv på en aldrende 240.
Men det som gjør dette eksemplaret ekstra unikt er de doble rektangulære hovedlyktene som Volvos USA-modell fikk påkostet. Kombinasjon av bensinturbo-motoren på 2,1 liter og automatgir var heller ingen vanlig variant på Volvo 240.

Strøken og velutstyrt
USA var med andre ord et viktig marked for Volvo og storselgeren. Derfor valgte svenskene å lage sin egen USA-versjon. Majoriteten av disse modellene befinner seg naturligvis fortsatt «over dammen.»
Når det kommer til utstyr, skorter det heller ikke på dette i bilen vi har funnet. Cruisekontroll, Air Condition, el-vinduer og skinninteriør er bare noen av godbitene. Ellers ser bilen ut til å være i meget god stand, og eieren skriver selv at det unike Volvo-eksemplaret fremstår som strøkent.
Om dette forsvarer en pris på 115.000 kroner for en 33 år gammel Volvo gjenstår jo å se. Men det som er helt sikkert er at bilen aldri er kjørt gatelangs med hundrevis av wunderbaumer i frontruta. Her snakker vi nemlig om én av få gjenlevende, originale 240-er.
