Harry S. Kristensen fra Bodø skjønte lita da bilen ble avskiltet. Nå er han bare oppgitt. Illustrasjonsfoto
Harry S. Kristensen fra Bodø skjønte lita da bilen ble avskiltet. Nå er han bare oppgitt. Illustrasjonsfoto

Først ble bilen til Harry avskiltet uten grunn ...

... så ble den tauet bort fordi den var avskiltet!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I en og en halv uke har Harry S. Kristensen ringt utallige telefoner i alle himmelretninger for å få tilbake bilen sin.

Nå er han lei av alt styret. Han ber forsikringsselskapet om å rydde opp.

– Det er de som har gjort en graverende feil og som har påført meg alle disse problemene, sier bileieren til an.no.

Historien startet lørdag for halvannen uke siden i Fredensborgveien i Bodø. På vei hjem fra en handletur oppdaget Harry i speilet at en bil signaliserte at han skulle kjøre til siden og stoppe.

Det viste seg å være en sivil politibil. Harry ble bedt om å vise fram førerkort og vognkort. Politifolkene gjorde noen undersøkelser. Så hentet de fram verktøy og skrudde skiltene av bilen.

Mandag begynte Harry å ringe rundt for å sjekke hva som var feil med EU-godkjenningen og forsikringen hans.

– Alt var i orden

En telefon til verkstedet viste at bilen var EU-godkjent og at opplysningene var sendt derfra og til Bodø trafikkstasjon (biltilsynet).

Å få en bekreftelse fra forsikringsselskapet Gjensidige viste det seg verre å få. Først torsdag kom han i kontakt med rette vedkommende som kunne fortelle at også forsikringen hans var betalt og i orden.

Problemet var imidlertid følgende: I mellomtiden hadde Bodø bydrift foretatt gatefeiing der bilen til Harry sto parkert.

Gatefeiingen var varslet. Ofte ringer kommunen til folk som har biler som står i veien for den typen aktivitet.

Men ettersom Chevroleten til Harry S. Kristensen var avskiltet, ante ingen hvem som eide bilen. Dermed ble tauing bestilt.

– Må rydde opp

Og der står saken fortsatt. Bilen står ett sted i Bodø. Skiltene ligger et annet sted. Og midt imellom sitter Harry – og han er ganske irritert.

– Jeg mener forsikringsselskapet må rydde opp i dette. De har tilbudt meg at de skal dekke utgiftene jeg har med å få ut skiltene og bilen. Men det holder ikke for meg. Det bør ikke være mitt problem å gjøre denne jobben når det er forsikringsselskapet som har rotet det til for meg, sier Harry S. Kristensen.

Aller helst ser han at Gjensidige henter ut skiltene og bilen. Den nest beste løsningen er at Gjensidige overfører penger til Statens vegvesen og Viking.

– Jeg synes ikke det er riktig at jeg skal være nødt til å låne bort penger til Gjensidige, sier Kristensen.

Gjensidige beklager

Informasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige ønsker ikke å uttale seg om enkeltstående kundeforhold. Men han sier på generell basis at han er kjent med at det en sjelden gang kan bli svikt mellom forsikringsselskapene og Statens vegvesen.

– Det er svært kjedelig når dette skjer, og vi har sagt at vi dekker alle utgifter for kundene som dessverre blir rammet, sier Eklo.

– Har ikke lov

– Kristensen mener Gjensidige bør hente ut skiltene og bilen ettersom det er selskapet som har gjort en feil her?

– Vi har dessverre ingen mulighet til det. Det er kun eier av bilen som har lov til å hente ut skilt og bil. Så det er en jobb han nok må gjøre selv. Men igjen – vi dekker alle utgiftene han har.

– Hva med å overføre penger til veivesenet og Viking?

– Antakeligvis er det enkleste for alle parter om kunden betaler dette og at vi refunderer alle utgifter i etterkant, sier Pål Rune Eklo i Gjensidige.

Flere bil og motorsaker fra an.no, finner du her:

Les også: Fortvilet Mercedes-eier: Hele motoren må byttes