Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden

Denne bilen kan bli en skikkelig opptur i Norge

Jaguar kommer med sin aller første SUV. Konkurransen i denne klassen er beintøff, men etter vår mening har F-Pace det som skal til for å kunne hevde seg.
Jaguar kommer med sin aller første SUV. Konkurransen i denne klassen er beintøff, men etter vår mening har F-Pace det som skal til for å kunne hevde seg.
MONTENEGRO (Broom / TV 2): Jaguar F-Pace imponerer oss. Les testen:
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SUV er den biltypen som øker mest akkurat nå, over hele verden. Bilkjøperne flokker til SUV-ene, og bilbransjen gjør sitt for at det skal fortsette.

Antallet modeller har nemlig eksplodert, og stadig flere merker kommer med SUV-er. Det gjelder også merker vi ikke tidligere har forbundet med denne biltypen.

Sist ut er Jaguar som nå gjør seg klare til å lansere splitter nye F-Pace her hjemme. Dette er altså Jaguars første SUV. De kommer sent til "selskapet", men her har det nok også vært mange runder internt, før prosjektet til slutt fikk grønt lys. For mange entusiaster skjærer det nok litt i hjertet å se Jaguar-logoene på en SUV.

Men nå er den altså her. Vi har dratt til Montenegro, hvor Jaguar avholder verdenslanseringen av bilen. Over to dager får vi bli kjent med F-Pace, under svært varierte kjøreforhold.

Først litt kjapt om bilen: F-Pace hører hjemme i klassen for kompakte SUV-er, med konkurrenter som BMW X3/X4, Mercedes GLC, Volvo XC60 og Audi Q5, for å nevne noen. Men størrelsesmessig banker den nesten på døra til klassen over. Bilen er 4,73 meter lang og har bagasjerom på hele 650 liter. Da snakker vi fullvoksen familiebil.

Her hjemme starter prisene på såvidt over 600.000 kroner, da med "bare" tohjulstrekk. Rimeligste utgave med 4x4 får du fra 660.900 kroner. Da er det en 2-liters dieselmotor på 180 hestekrefter under panseret. Automatgir er etter vår mening et must på en bil som dette. Da starter den på 691.900 kroner. I praksis betyr dette at du bør regne minst 800.000 kroner for å få en "riktig" og godt utstyrt bil.

Det er mye penger, og konkurransen i denne klassen er beintøff. Derfor er vi spente når vi lander på en liten flyplass i Montenegro, og blir skysset avgårde til starten på denne testen.

Første del av testturen går på en ferge (!). Nå er det klart for kjøring!
Første del av testturen går på en ferge (!). Nå er det klart for kjøring!

Dette er råsterk SUV til halv pris

Hvordan er den å kjøre?

– Se opp for politiet. Og følg godt med i trafikken. The locals are rather enthusiastic drivers!

Den ganske tørrvittige oppfordringen kommer fra en av Jaguars utsendte før vi skal legge ut på veien. Den skal snart vise seg å være helt på sin plass. Bytt ut "entusiastiske" med "aggressive", og vi er ganske nært en beskrivelse på hvordan mange kjører bil i dette landet. En par timer ut i testturen, opplever jeg en av de verste forbikjøringene jeg noen gang har sett.

En svart BMW 5-serie raser forbi oss i minst 150 km/t (fartsgrensen er på 80 km/t...) og klarer i siste liten å kaste seg inn og unngå full frontkollisjon med en Passat som kommer i mot. Det skjer så fort at det nesten er litt uvirkelig. Jeg merker ikke selv at jeg holder pusten lenge etterpå, dette var nære på!

Her gjelder det tydeligvis å kjøre defensivt, bruke speilene – og virkelig holde øynene åpne.

Jaguar har laget en av de mest sporty SUV-ene på markedet.
Jaguar har laget en av de mest sporty SUV-ene på markedet.

Men tilbake til Jaguaren: Det sporty er viktig for Jaguar. De har som målsetning å ha den mest sporty bilen i alle klasser de går inn i, inkludert SUV. Her er det utstrakt bruk av aluminium for å holde vekten nede. Plattformen er helt nyutviklet og under skallet skjuler det seg et svært avansert understell.

Personlig må jeg innrømme at jeg ikke helt ser poenget med at en SUV skal være mest mulig sporty, så lenge den har gode og presise kjøreegenskaper. Vil du ha sportsbil, ja da bør du velge en annen biltype!

Når det er salgt leverer F-Pace både på sportslighet og komfort. I "Normal"-modus er den lettbeint og kvikk, samtidig som den er komfortabel. Svært god støydemping er en del av opplevelsen. Her får du virkelig følelsen av å kjøre på første klasse. Styringen er presis og gir veldig bra tilbakemeldinger. Vekten og lavt tyngdepunkt er med på å kamuflere størrelsen på bilen litt. Det er som å kjøre en større stasjonsvogn, i denne sammenhengen er det et stort kompliment.

I sum er dette sannsynligvis den mest velkjørende bilen i klassen, sammen med BMW X3/X4 og Porsche Macan. Det er ikke noen dårlig start for F-Pace!

Underveis i testperioden får vi forresten også satt bilen skikkelig på prøve i tøffe offroadløyper. Det er ikke vanskelig å merke at Jaguar har dratt veksler på søstermerket Land Rover her. F-Pace har imponerende framkommelighet og tar seg fram i røffere terreng enn jeg tror særlig mange eiere kommer til å utsette den for.

Dette er bratt! Men Jaguaren har ingen problemer med å få oss ned.
Dette er bratt! Men Jaguaren har ingen problemer med å få oss ned.

Skummelt? Nei, her er det bare å gi gass!

Hvordan er plassen?

Selv om de er høyreiste og ser store ut, er ikke den innvendige plassen alltid like imponerende på SUV-er i denne klassen. Særlig skorter det på bagasjeplass hos mange. Men på F-Pace har Jaguar-ingeniørene gjort en god jobb med plassutnyttelsen.

Bagasjerommet tar unna 650 liter, det er blant de aller beste i klassen. Baksetet er også rommelig, med svært god beinplass. Testbilene med glasstak får litt begrenset høyde i baksetet. For meg som er 1,83 meter lang, holder det akkurat. Er du høyere enn det, kan du nok oppleve at hodet stanger i taket.

Foran er det som vanlig i denne klassen god plass. Det er også bra med oppbevaringsrom, både i midtkonsollen og rundt omkring i bilen. Også denne delen av bilen virker veldig gjennomarbeidet.

650 liter bagasjerom er klasseledende, og gjør F-Pace til en fullverdig familiebil.
650 liter bagasjerom er klasseledende, og gjør F-Pace til en fullverdig familiebil.

– Hvorfor har disse bilene nesten ikke bagasjerom?

Går den bra?

I løpet av testperioden får vi prøve flere motoralternativer. 340-hesters bensinmotor og dieselmotor på 300 hester (begge er 3-litere) er som ventet både heftige og morsomme saker. Begge byr på solid kraftoverskudd, og har du pengene er dette to motorer som helt klart kler bilen. Jaguar har også jobbet med lydbildet, det høres på begge at dette ikke akkurat er A4-motorisering.

Heftige saker under panseret er naturligvis morsomt i en bil som dette, med 180-hesters diesel fungerer også bra.
Heftige saker under panseret er naturligvis morsomt i en bil som dette, med 180-hesters diesel fungerer også bra.

Bensinutgaven gjør 0-100 km/t på 5,8 sekunder, og har et oppgitt snittforbruk på 0,89 liter/mil. 300-hesters dieselen er litt tregere (6,2 sekunder), til gjengjeld går den langt mer økonomisk, 0,60 liter/mil. Og her er det også enda mer skyv når du trenger det mest, for eksempel til forbikjøring.

Men – det aller mest gledelige her er egentlig hvor bra den langt mer folkelige 2-liters dieselmotoren på 180 hestekrefter fungerer i bilen. Etter å ha kjørt de større motorene først, fryktet jeg at F-Pace skulle virke litt undermotorisert med "bare" 180 hestekrefter. Men slik er det ikke. Den er absolutt tilstrekkelig og byr på fint overskudd til alle typer kjøring. Det offisielle tallet på 0-100 km/t er på 8,7 sekunder (med 4x4 og automat), det er slett ikke dårlig.

Lyden er ikke like morsom som på de større motoriseringene. Men generelt er støydempingen veldig bra, det understreker luksusbil-preget.

Her bærer det til skogs, på mildt sagt primitiv "vei". 
Her bærer det til skogs, på mildt sagt primitiv "vei". 

Jaguars bestselger – og prisen overrasker

Finest utenpå eller inni?

Jaguar-designerne har ikke hatt noe enkelt utgangspunkt her. For hvordan skal egentlig en SUV fra Jaguar se ut? De har landet på et design som legger vekt på det sportslige. Det underbygges av svært lavt overheng foran, mens det bak er lengre. Et smart lite triks for at bilen skal se "framoverlent" ut.

Fronten er høy og aggressiv, med gapende grill og smale, sinte lykter. Du legger merke til den, når F-Pace dukker opp i speilet! Også hekken er vellykket. Lyktene er umiskjennelig Jaguar, den ser også bred og svulmende ut bakfra.

I sum er dette et av de mest vellykkede SUV-designene akkurat nå. Sporty, særpreget og eksklusivt – akkurat som en Jaguar bør se ut!

Svært god plass i baksetet, så lenge du ikke er altfor høy.
Svært god plass i baksetet, så lenge du ikke er altfor høy.

Innvendig er det ikke riktig like vellykket. Her har Jaguar faktisk havnet litt i bakleksa de siste årene, sammenlignet med de beste konkurrentene. Interiørdesign er et høyt prioritert område hos alle verdens premiumprodusenter. De konkurrerer beinhardt seg i mellom, samtidig som flere mer folkelige merker har hevet seg mange hakk.

For ikke lenge siden kjørte vi splitter nye Mercedes E-klasse. Den er på mange måter referansen for bilinteriører i luksusklassen akkurat nå, og i forhold til E-klasse, er F-Pace langt mer ordinær innvendig.

Den er absolutt ikke dårlig. Materialkvaliteten er jevnt over høy og alt du tar og kjenner på, føles bra. Men det er heller ikke noen stopp-punkter her, noe som gjør at du tenker "wow, dette er Jaguar, ja!". Det har både med dashborddesign og selve infotainmentløsningen å gjøre. Ikke dårlig, men allikevel et stykke fra de aller beste i klassen.

Pent og ryddig og med høy materialkvalitet. Likevel føler vi at det er noe som mangler inne i F-Pace. Her henger Jaguar litt etter noen av premium-konkurrentene akkurat nå.
Pent og ryddig og med høy materialkvalitet. Likevel føler vi at det er noe som mangler inne i F-Pace. Her henger Jaguar litt etter noen av premium-konkurrentene akkurat nå.

Vakker familiebil – men mange har ikke hørt om den

... og hva er konklusjonen?

Jaguar kommer sent, men de kommer veldig godt med sin aller første SUV. Etter to dager og mange mil i F-Pace, kan vi fastslå at Jaguar har klart å lage en bil som skiller seg ut i klassen.

Det handler både om design og kjøreegenskaper – og hele totalopplevelsen av bilen. Den skiller seg fra mengden, samtidig som den har en rekke egenskaper som vil gjøre den til en veldig bra familiebil.

JAGUAR F-PACE

Modell: 2.0 Td 180hk AWD

Motor: 2-liter diesel

Effekt: 180 hk / 430 Nm

Forbruk: 0,52 l/mil

0-100 km/t: 8,7 sek.

Toppfart: 208 km/t

Bagasjerom: 650 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 473 x 193 x 166 cm

Pris fra: 650.950 kroner (AWD)

Pris testbil: 758.950 kroner (Portfolio AWD automat)

Her er det mange styrker og egentlig ingen svakheter, selv om vi mener Jaguar burde dratt på litt mer i selve interiøret.

Merkevaren er også knallsterk. Her har Jaguar – i alle fall enn så lenge – en stor fordel overfor konkurenter som begynner å bli så vanlige at mange begynner å oppfatte dem som litt kjedelige. Jaguar har tradisjonelt vært hakket over de fleste av dem. Med F-Pace har de en bil som tar akkurat den posisjonen i markedet.

Så skal vi heller ikke undervurdere betydningen av at en flere av de direkte konkurrentene begynner å trekke på årene. Det gjelder både BMW X3, Audi Q5 og Volvo XC60. Posrche Macan er heller ikke helt ny lenger. Det bør love godt for salget av F-Pace, også her hjemme.

Startprisen på litt over 600.000 kroner kan du egentlig glemme. I praksis blir det fort 800.000 kroner. Men den prislappen synes vi F-Pace forsvarer godt, alt tatt i betraktning. Derfor vil det også overraske oss om ikke denne bilen bil gi Jaguar en skikkelig opptur i det norske markedet.

Maserati kommer også med SUV, les mer om den her:

Jaguar har laget en av klassens mest sporty SUV-er, i tillegg treffer de blinken på design og plass. Det lover godt for suksess, også i Norge.
Jaguar har laget en av klassens mest sporty SUV-er, i tillegg treffer de blinken på design og plass. Det lover godt for suksess, også i Norge.

To konkurrenter: Her møtes Volvo XC60 og BMW X3 til duell

Lik Broom på Facebook