Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Er du ute etter mest mulig bruktbil for pengene? Da gjør du smart i å tenke litt annerledes, og ikke velge det ”alle andre” gjør.

Noen biler er nemlig så populære at det i seg selv driver opp prisene. Mens andre igjen går litt under radaren hos de fleste bilkjøperne. Der er her du kan gjøre de beste kjøpene.

Brooms bilekspert Benny Christensen har selv mange år bak seg som bilselger, både av nye og brukte biler. Han ser en klar sammenheng mellom populariteten på nybiler og brukte biler:

Ikke på topp 10

– Ja, biler som selger mye som nybil, er nesten alltid også de mest populære i bruktmarkedet. Her handler det om vane og psykologi, og å ikke ta sjanser. Vi er flokkdyr, også når vi velger bil. Men hvis du ikke er veldig opptatt av å ha et bestemt merke eller modell, gjør du klokt i å tenke litt utenfor boksen. Det kan rett og slett være dumt å kjøpe en bestselger, mener Benny.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.
Benny Christensen er Brooms bilekspert.

– Hva betyr det i praksis?

– Det betyr å se på biler som ikke er blant de mest profilerte. I mange tilfeller kan de være minst like bra som bestselgerne, samtidig som prisene kan være mye lavere. Her snakker vi gjerne bilmerker som ikke er inne på topp 10 av de mest solgte, men som like fullt har gode og konkurransedyktige modeller. De er rett og slett litt glemt. Dermed blir de tungsolgte, med priser deretter.

Disse bruktbilene har minst feil etter ti år

Havnet i skyggen

– Har du noen eksempler?

– Jeg har mange! De franske merkene har generelt gitt veldig mye bruktbil for pengene, i mange år. Blant de tyske har særlig Opel vært nede i en bølgedal i mange år. Det er positivt for deg som kan tenke deg en brukt Opel.

– Også blant de japanske merkene er det store forskjeller. Toyota, Nissan, Mazda og Mitsubishi stjeler mye av ”showet”. Honda er et av merkene som har havnet veldig i skyggen her. Det gjør at du kan gjøre svært gode kjøp på modeller som Civic og Accord.

– Koreanske biler som har fått noen år på nakken, er ofte også tunge å selge. Dessuten kan det varierer mye internt blant modellene til et merke også. De kan ha bestselgere som står for mye av salget, mens andre modeller selger fint lite som nybiler. Disse blir igjen oppfattet som lite attraktive som bruktbiler, sier Benny.

Bra brukt-SUVer? Da skal du ta en titt på disse

Trenger du stasjonsvogn?

Han legger til at det også kan være store variasjoner mellom karosserityper.

– Det ser vi aller mest tydelig i stasjonsvogn kontra sedan. I Norge skal ”alle” kunder ha stasjonsvogn. En firedørs sedan blir ofte sett på som langt mer ukurant. Men i praksis tror jeg veldig mange vil kunne klare seg med en sedan, og spare mye penger på det.

– Men som med alle biler som blir oppfattet som ukurante: Du sparer penger når du kjøper dem, men du må også være forberedt på at de er mer tungsolgte den dagen du selv skal selge videre, avslutter Benny.

Benny mener: Mange bileiere har grunn til å føle seg lurt