Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, følger bilbransjen tett. I dag omtaler han avsløringene rundt nok en utslippskandale. Denne gangen er det Mitsubishi som blir tatt med buksene nede:

Onsdag slapp nyheten om at bilprodusenten Mitsubishi har jukset med utslippstallene sine. I en pressekonferanse sier de selv at dette omfatter over 600.000 biler.

Jukset denne gangen består i at det er rapportert misvisende utslippstall, og at testene ikke har vært i tråd med de kravene japanske myndigheter stiller.

Tidspunktet er aldri bra for en slik avsløring, men denne kunne nesten ikke vært verre. For stormen rundt VWs dieselskandale, døpt Dieselgate, har bare nettopp begynt å stilne.

At det var nettopp VW, verdens nest største bilprodusent, som ble tatt i et omfattende og systematisk juks med utslipp, var skadelig nok for bransjen. Når det viser seg at også Mitsubishi har gjort noe lignende, blir det naturligvis enda mer ødeleggende. Fra før har også Hyundai blitt tatt for å pynte på tallene.

Resultatet er at troverdigheten til bilprodusentene er på et bunnivå. Aksjene til Mitsubishi, har sunket dramatisk det siste timene. Bilkjøperne står og klør seg i hodet, og lurer på hvor dette skal ende.

Derfor er dieseljukset skadelig for miljøet

Kan bety slutten

Nå skal en komité bestående også av eksterne parter, forsikre seg om at ikke andre markeder enn det japanske er omfattet. Hvis den mot formodning skulle vise seg å være det, kan det rett og slett være slutten for Mitsubishi. De har ikke de samme finansielle musklene til å komme seg på bena igjen, som VW.

Mens den videre granskningen pågår holder bilverden pusten. For hvis det nå viser seg å være enda mer omfattende juks, vil konsekvensene favne bredt. Også hos som ikke er tatt i juks, enda.

Kravene til utslipp og forbruk har aldri vært mer ekstreme enn de er nå. Bransjen er inne i sin mest innovative periode på 100 år. En rekke ulike drivlinjer utforskes – mens diesel og bensin blir stemplet som gammeldags og lite gunstig.

Spørsmålet er hvor langt de ulike produsentene er villige til å strekke seg, for å oppnå tilfredsstillende, eller aller helst markedsledende utslippstall. Det vi har sett de siste årene, tilsier at flere gjerne bryter lovverk og jukser systematisk. Vi ble sjokkert da VW-nyheten ble avdekket, nå er vi ikke like overrasket. Mange har bare ventet på at noen andre skal bli tatt for noe lignende.

Nei, kundene rømmer hverken fra diesel eller VW

Utdatert og misvisende

Forøvrig er det ikke bare produsentene selv, som påvirker omdømmet ute hos kjøpere og kunder. Testmetodene for å måle blant annet forbruk og utslipp, er heller ikke egnet til å bygge tillit. EU-syklusen, NEDC – New Europen Driving Cycle – er ikke bare utdatert, den er direkte misvisende.

For mens bilene har utviklet seg i voldsom fart, er testsyklusen den samme. Og en ting er at den ikke gir tilfredsstillende realistiske resultat ved testing av "vanlige" fossilbiler, det blir enda mer misvisende når det gjelder ladbare hybrider.

Heldigvis kommer det en ny testsyklus neste år. Så får vi se hvor troverdig denne blir ...

Troverdigheten står på spill

I det hele tatt står bilbransjen ovenfor et gigantisk troverdighets-oppgjør.

Riktignok er denne skandalen, langt mindre enn Dieselgate. Og Mitsubishi er en liten produsent, sammenlignet med de store, som VW og GM. Men signaleffekten er åpenbar – og vil få alle i bransjen til å svette i hendene: Nå lurer vi bare på hvem som er den neste til å bli avslørt.

Vi liker ikke å tenke på det, men det er rimelig naivt å tro at det ikke finnes flere med urent mel i posen.

En liten trøst er det likevel, i kjølvannet av alt oppstyret. For om ikke annet, vil avsløringene bidra til at de som eventuelt måtte ha dårlig samvittighet, tenker seg om to ganger før de fortsetter. Fallhøyden begynner nemlig å bli rimelig stor ...

Dieselgate: Hvordan kunne det skje?