Jaguar er kraftig på offensiven om dagen. De har utvidet modellutvalget betydelig de siste årene og nå er det klart for en bil som virkelig kommer til å bli viktig, også i Norge.

Jaguar har nemlig endelig utviklet sin første SUV. Den kommer sent. Nesten samtlige av premium-konkurrentene har hatt SUV-er i mange år nå og har hatt stor glede av det. Både i form av godt salg og hyggelig bunnlinje.

Med startpris på like over 600.000 kroner, bør nye F-Pace ha gode forutsetninger når den lanseres i Norge i mai. Akkurat nå er Broom-redaktør Knut Skogstad i Montenegro, der Jaguar gjennomfører verdenslanseringen av F-Pace .

Et stykke ut i testen, er det på tide å få høre litt hva han synes om nykommeren:

Gjennomført luksusbil

– Dette er en bil jeg har gledet meg til å teste. Jaguar har tatt seg god tid, og F-Pace skal inn i en veldig tøff klasse, med svært kompetente konkurrenter. Da er det grunn til å forvente at Jaguar har gjort jobben skikkelig, og det kan jeg bekrefte at de har gjort.

– Dette er en gjennomført luksusbil. I tillegg er den sporty og rett og slett morsom å kjøre. Jaguar går ut høyt på banen og har sagt de skal ha de beste kjøreegenskapene i alle klassene de går inn i. Og F-Pace skuffer absolutt ikke på det området, sier Knut.

Sjekk hva du må betale for denne millionbilen nå

Fullverdig familiebil

– Men hva med størrelsen, hvilken klasse tilhører egentlig denne bilen?

– Vi snakker rommelig SUV. Det er nærliggende å sammenligne med BMW, da plasserer F-Pace seg litt mellom X3 og X5. Bagasjerommet er på imponerende 650 liter, og det er god plass også i baksetet. Vi snakker altså fullverdig familiebil, sier Knut.

F-Pace er bygget på en ny plattform med utstrakt bruk av aluminium. På dette området er Jaguar ledende blant de større bilprodusentene. Det handler om å holde vekten nede, noe som igjen betyr mer sporty kjøreegenskaper, men dessuten lavere forbruk og utslipp.

F-Pace er en av de større kompakt-SUVene på markedet. Det betyr i praksis at dette er en fullverdig familiebil. 
F-Pace er en av de større kompakt-SUVene på markedet. Det betyr i praksis at dette er en fullverdig familiebil. 

Jaguar har fått en ny minstemann, og den er gunstig priset

Skal hente nye kunder

– Det merkes godt også i praksis. Mange SUVer blir med rette kritisert fordi de er tunge, samtidig som de har høyt tyngdepunkt. Det går nødvendigvis ut over kjøreegenskapene. F-Pace føles lettbeint. Det er som å kjøre en vanlig stasjonsvogn, samtidig som du har SUV-fordelene: Høy sittestilling, god oversikt og et design som kombinerer machofaktor med mange sporty detaljer. Det ser rett og slett tøft ut, og F-Pace vil skille seg ut i trafikken når den kommer til Norge, mener Knut.

– Men med drøssevis av biler å velge mellom i klassen, hvem tror du kommer til å kjøpe F-Pace?

– Målsetningen til Jaguar er å hente de aller fleste kundene fra andre merker. Det er nærliggende å tenke Audi, BMW og Mercedes, helt sikkert også Porsche og Volvo. Det er helt riktig at det er mange konkurrenter, men mange av dem har også i kraft av høyt salg blitt litt ”hverdagslige”. Her har Jaguar helt klart mye å spille på. De har en sterk og eksklusiv merkevare som skiller seg fra mengden. De kommer de nok til å utnytte for alt det er verdt framover, forteller Knut.

Blir fort 800.000,-

– Bestselgeren er forresten ventet å bli utgaven med 2-liters diesel på 180 hestekrefter, med automatgir og 4x4. Den starter på litt under 700.000 kroner. Da er den brukbart utstyrt. Men i praksis må du nok regne med at ”sluttsummen” havner på rundt 800.000 kroner, med en del ekstrautstyr på plass.

– I dag har jeg bare kjørt biler med større motorer, men i morgen er det klart for 180-hesteren. Det blir spennende, jeg kommer naturligvis tibake med full rapport på F- Pace, avslutter Knut.

Verdens dyreste SUV er utsolgt i Norge

Sporty design – og sporty kjøreegeskaoer: Det er noe av det som kjennetegner nye Jaguar F-Pace.
Sporty design – og sporty kjøreegeskaoer: Det er noe av det som kjennetegner nye Jaguar F-Pace.

Prisen på denne vil nok overraske mange...