Nei – selv ikke den ultimate superbilen er perfekt

Bugatti Veyron må tilbakekalles for tre ulike ting.

Den var verdens dyreste og raskeste bil, og så nær perfeksjon som man kunne komme. Men ingen er perfekt...
Den var verdens dyreste og raskeste bil, og så nær perfeksjon som man kunne komme. Men ingen er perfekt...

«Well, nobody’s perfect». Det er avslutningslinjen i den berømte komedien «Some like it hot» fra 1959. Det er også et sitat som nå passer til Bugatti Veyron.

Den legendariske superbilen ble bygd for å være perfekt, og var det kanskje største prestisjeprosjektet i bilhistorien. VW-gruppen ga grønt lys til Veyron i 2001, og de neste årene brukte man enorme summer før produksjonen startet i 2005.

Bilen skapte enorm oppstandelse i media, og flyttet grensene for hva som var mulig av en masseprodusert bil, når det kommer til ytelser. Med sine 1001 hk og 1250 Nm ble bilen den første standardbilen fra en bilfabrikk som gjorde over 400 km/t.

Enorme minustall

Men prestisjeprosjektet til den mektige VW-sjefen Ferdinand Piech kostet enorme summer. Rundt 16 milliarder kroner ble totalkostnaden, noe som betyr at konsernet gikk 44 millioner kroner i minus på hver eneste bil man produserte. Men mye tyder på at VW-gruppen var klar over dette, og at man lagde Veyron for å vise verden hva som var fysisk mulig å lage.

Alt på bilen lyste perfeksjon, og alt på bilen skulle være feilfritt og det beste av det beste innen fit, finish og kvalitet i alle ledd. Men til tross for alt dette, har NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) i USA nå kunngjort at Bugatti Veyron må ha tre tilbakekallinger.

Du tror det neppe når du får høre prislappen

2000-tallets til nå definitive superbil, selv om prosjektet gikk med enorme minustall. 
2000-tallets til nå definitive superbil, selv om prosjektet gikk med enorme minustall. 

Tilbakekalling 1

72 Veyron produsert fra 2006-2010, og Veyron Grand Sport fra 2010-2011 må tilbakekalles, da bensinmåleren kan vise mer bensin i tanken, enn det som er tilfelle.

Forhandlerne vil erstatte de nødvendige deler, og oppgradere softwaren.

Tilbakekalling 2

13 Veyron produsert i 2006 må tilbakekalles, da den positive batterikabelen og forbindelsen til dynamoen kan korrodere. Det kan resultere i at kabelen overopphetes. Forhandlerne vil erstatte den positive batterikabelen og dynamoen.

Et smykke av en bil, med en kvalitet som går utenpå alt annet av superbiler. 
Et smykke av en bil, med en kvalitet som går utenpå alt annet av superbiler. 

Denne lille saken kan gi deg skikkelig hodepine

Tilbakekalling 3

87 eksemplarer av Veyron (2006-2010), Veyron Grand Sport (2010-2012) og Veyron Super Sport (2011-2013) må tilbakekalles, da aluminiums-platene på undersiden kan korrodere. Aluminium ruster ikke, men overflaten på aluminium oksiderer og går over til aluminiumoksyd, og hvis aluminium er i kontakt med stål, kan man få en vedvarende galvanisk korrosjon.

I verste fall kan alu-platene bli så dårlige at de løsner i fart, og dermed utgjøre en fare for andre bilister. Forhandlerne vil erstatte platene.

Man må vel kunne si at ingen av de tre tilbakekallingene er blant de mest alvorlige vi har sett, men til gjengjeld beviser det bare at mannen i sluttscenen på «Some like it hot» hadde helt rett da han utbrøt til Jack Lemmon: «Well, nobody’s perfect»...

Elbil vil koste dem dyrt