Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En av de morsomste bilene i kategorien folkelig sportsbil, kom på markedet da Toyota lanserte sin GT86. Bilen er et samarbeid med Subaru, og kombinasjonen boxermotor med lavt tyngdepunkt, bakhjulsdrift og en ypperlig vektfordeling, var oppskriften på et skikkelig leketøy.

GT86 ble da også en suksess, umiddelbart.

På bruktmarkedet er disse modellene i skrivende stund tilgjengelig helt ned i 289.000 kroner. Det er sannelig mye morsom bil for pengene!

Men vi skal i den andre enden av prisskalaen denne gangen. Den dyreste brukte GT86-en koster nemlig betydelig mer nå, enn den gjorde ny.

Prisen på 2015-modellen vi har funnet på finn.no, er nemlig friske 548.000 kroner. Det er faktisk mer enn 120.000 kroner over startprisen på en splitter ny modell.

Men det har sin forklaring.

Se video: Her får Lamborghinien juling – av en Toyota!

Ingen racer – egentlig

Originalt yter motoren i GT86 200 hk. Det gjør den passelig sprek, i alle fall med manuell girkasse. Da fikser den 0-100 km/t på 7,6 sekunder. Men automatgir må du regne 8,2 sekunder. Så noen rakett er den ikke.

Kjøreegenskapene er såpass gode, at vi gjerne skulle hatt en variant med litt mer pulver. Og akkurat det er det Jørn har sørget for.

Uten at det står spesifisert hvor mye krefter den har nå, kan vi blant annet røpe at den har fått en HKS V2 kompressor. Det i seg selv gir jo mye ekstra effekt. Men Jørn stoppet ikke der ...

Fire enderør og en skikkelig diffusor må til ... Faksimile: Finn.no
Fire enderør og en skikkelig diffusor må til ... Faksimile: Finn.no

Lang liste ...

Vi kan jo bare vise til annonsen. Her finner du følgende omfattende liste over modifiseringer:

- Ryggekamera

- Eibach justerbart

- Camber adjust fram

- Komplett avstiversett I motor/dører/under bilen TRD

- Komplett styling kit TRD (lav vinge)

- Rota Grid felger for sommer

- Proff tonet ruter 20 % / 35%

- JBL komplett stereo

- HKS kompressor kit

- TRD Luftfilter

- TRD eksos

- HKS Grenrør

- HKS Bensin pumpe

- Nye front lykter

- Valentini bak lykter

Se hele annonsen her

Gjort på verksted

Det er med andre ord en helt annerledes bil, både visuelt og når det kommer til ytelser/kjøreegenskaper, enn den var originalt. Denne mener alvor.

Og det er ikke slik at Jørn har stått for ombyggingen i skjulet hjemme, heller. Alt av endringer er gjort på verksted, og det følger kvitteringer.

Til og med de originale delene følger med, om du skulle ønske å få den tilbake til samme stand som da den var ny. Men da er jo vitterlig mye av poenget borte ...

Dette synes vi er tidenes kuleste Toyota

Såvidt innkjørt

2015-modellen er egentlig bare såvidt innkjørt, med 15.000 kilometer bak seg. Men nåværende eier har allerede rukket å ta en service, en god stund før "kravet".

Det blir også tatt en service til, før bilen overleveres til ny eier. Så her skal alt være på stell.

Ikke for alle ...

Ombyggingen har nok kostet selger mer enn han kan forvente å få igjen. En slik bil er ikke for hvem som helst. Det betyr også at du bør ha gode muligheter til å forhandle på pris. I alle fall om den blir liggende uten å bli solgt en stund.

Og som ellers med Toyota – driftssikkerheten skal være godt ivaretatt. Bare husk at såpass omfattende modifiseringene kan påvirke dette.

Et fyrverkeri å kjøre – og koster mindre enn du tror