Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Akkurat nå er det en del av oss som gjør klar bøtte og vann, for å gi bilen sin sårt trengte omsorg etter vinteren. Men selv om det er mange som står med svampen og hageslangen, er det færre som tar poleringsjobben selv lenger.

Undersøkelser i regi av Autobransjens Leverandørforening (ABL) bekrefter at bileierne bare sjelden er i nærkontakt med voks og pussegarn.

– Vi har gjort flere målinger på dette. Grovt sett kan vi si at annenhver bileier lar det gå mer enn et år mellom hver polering. Mer enn 15 prosent av bilparken blir aldri polert, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.

Detailing: Bilvasking til det ekstreme

Øker faren for rust

En fjerdedel av bilparken blir polert minst to ganger årlig, og en tilsvarende andel blir polert i hvert fall årlig, når man inkluderer de som får jobben gjort hos profesjonelle, ifølge undersøkelsen.

– I praksis betyr dette at halve bilparken får mangelfull lakkpleie. Det øker faren for rustangrep og reduserer levetiden. Samtidig fremskyndes prosessene som gjør lakken blekere og mattere, slik at den bokstavelig talt taper glansen, sier Hansen.

Derfor kan du ikke vaske bilen med Zalo

Profesjonelle overtar

Også hos Autocare, som er markedsledende innen salg av bilpleiemidler til norske forbrukere, merker man at tradisjonen med å polere bilen selv har tapt terreng.

– Profesjonelle bilpleiefirmaer har nok overtatt jobben for svært mange, men med økt økonomisk usikkerhet er det jo mulig at graden av egeninnsats vil øke noe igjen, sier Åge Solem, daglig leder i Autocare.

Svekket interesse for å pusse bil er ikke noe særnorsk fenomen.

– Vi ser det samme i andre land, og flere steder begynner også lover og regler å begrense hva folk kan gjøre på egen gårdsplass. Oppmerksomheten om skadelige kjemikalier er stor, så arbeidet leverandørene gjør for å utvikle miljøvennlige produkter er viktig, sier Solem.

Se video: Er dette verdens raskeste bilvask?

Våren er høysesong

Men våren er fortsatt høysesong for de ivrige.

– Folk kjøper mer bilpleiemidler om våren og forsommeren enn ellers i året. Denne perioden står for rundt to tredjedeler av vårt totalsalg på dette området, sier Einar Wang, daglig leder i Panvulk AS.

Mange av kjøperne er bilentusiaster med sans for blank lakk, og salget er økende.

– Men generelt er jo bildet at markedet for bilpleieprodukter har vært ganske flatt de senere årene. Særlig vanen med håndpolering av egen bil synes å være på retur, sier Wang.

Innvendig rengjøring

Selv om tradisjonelle poleringsprodukter er mindre etterspurt enn før, merker Autocare økende interesse for midler til innvendig rengjøring.

– Det kan virke som om flere legger vekt på å ha godt inneklima i bilen. Salget av spesialprodukter for interiør, dashbord og innvendig vindusrengjøring peker oppover, sier Solem i Autcare.

Slik så Mercedesen ut etter bilvasken