Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei, Benny. Bor i Oslo og har ikke behov for bil til daglig, men vil gjerne ha en til ferieturer i Norge og kanskje nedover Europa på sommerstid.

Utfordringen er at jeg er en av få bilentusiaster som ikke kan skru (i det hele tatt), så jeg skulle ha hatt en morsom, vakker og ikke minst driftsikker cabriolet til rundt 100.000 kroner. Gjerne veteran, slik at det ikke koster noe særlig å ha den stående mesteparten av året. Har du noen gode forslag?

Benny svarer:

Heisann! Er det tanken på varme sommerkvelder og vind i håret som lokker? Jeg forstår i så fall det. Har selv en cabriolet, type gammel og til halve prisen av det du antyder. Det er rekreasjon og kos det, når været tillater bruk.

Men det er også noen tydelige men, her...

Det er jo slik – med veldig få unntak – at jo eldre en biler er, jo mer er det som må fikses, ordnes og ettersees. Det er alltid et eller annet, om ikke som MÅ gjøres, så i alle fall som burde vært gjort.

Slik sett er en veteranbil til en som er "allergisk" mot å skru ofte en litt utfordrende greie. Enten det er cabriolet, eller ei.

Cabriolet og feriebil er vel kanskje heller ikke den aller lykkeligste kombinasjonen med tanke på plass. De er ofte trangere i baksetet enn ditto biler med tak og har ofte ikke like stort bagasjerom heller.

Men det finnes en god del biler til salgs til rundt 100.000 kroner som er ditt budsjett. En av mine favoritter er Audi 80 cabriolet. Den synes jeg er fin, samtidig som den har grei plass til både folk og bagasje. Dessuten er den ganske god å kjøre.

Når det gjelder teknisk stand og driftsikkerhet derimot, er det en annen som skiller seg klart ut, Nemlig Mazda MX-5. Den vinner gang på gang diverse forbrukertester. Også her får du helt greie eksemplarer innenfor ditt budsjett. Det er en bil som er mindre og trangere, men morsommere å kjøre!

Les også: Dette er de beste cabrioletene:

Du får nå andre generasjon av Mazda MX-5 til under 100.000 kroner. 
Du får nå andre generasjon av Mazda MX-5 til under 100.000 kroner. 

Den beste ...

Det er nok denne jeg vil anbefale med tanke på at du ikke kan skru.

Andre alternativer er VW Golf og Saab 900 cabriolet. Sjarmerende biler det også, men heller ikke disse kan by på den samme legendariske driftsikkerheten som Mazda. Selv om det selvfølgelig på såpass gamle biler som vi snakker om her er store individuelle forskjeller. Det handler litt om tidligere bruk og oppfølging bilen har fått av tidligere eiere. Og litt om flaks.

Som vanlig gjelder det å gjøre en grundig jobb med å undersøke bilen før kjøp.

Nå skal det sies at mange av de jeg nevner ikke er veteraner, slik du etterspør. Men det går nå an avskilte bilen på vinteren og dermed slippe unna med billigere forsikring og årsavgift. Slik sett kan man holde eietkostnadene noe nede, i alle fall.

Ønsker deg lykke til på cabriolet-jakten!

Les også: Guide for deg som skal kjøpe cabriolet

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: