Dagens generasjon av Skoda Yeti begynner å eldes. Men den har fortsatt en rekke gode egenskaper som gjør den til en attraktiv familiebil.
Dagens generasjon av Skoda Yeti begynner å eldes. Men den har fortsatt en rekke gode egenskaper som gjør den til en attraktiv familiebil.

Liten, smart – og litt glemt

Fortsatt mye bil for pengene. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva er dette?

Skoda skapte litt rabalder da de kom med sin avskyelige snømann-oppkalte Yeti. Det var en ny bilklasse for Skoda, og bilen våget også å skille seg ut designmessig.

Selveste Jeremy Clarkson viet et langt innslag i Top Gear til hvor genial denne bilen var da den kom.

Men den ble relativt raskt glemt, og har aldri vært en storselger i Norge.

I 2013 fikk den imidlertid nytt liv, ved en facelift. Nytt design og nye motorer er hovedpoenget. Den har til og med fått splittet personlighet. Den leveres nemlig i to utgaver: En for by og en for land.

Vi har tatt med oss "offroad"-versjonen på test, for å se hvordan den gamle traveren står seg mot de mange nye konkurrentene som har kommet til siden debuten i 2009.

SUV-en din kan være en dødsfelle

Et boksete design betyr at plass er høyt prioritert. Selv om Yeti har beskjedne utvendige mål, er det bra med plass innvendig.
Et boksete design betyr at plass er høyt prioritert. Selv om Yeti har beskjedne utvendige mål, er det bra med plass innvendig.

Hvordan er den å kjøre?

På plass bak rattet kjenner vi oss igjen fra en rekke andre modeller fra VW-konsernet, vi sitter godt, og har god oversikt.

Yeti er en kompakt og høyreist bil. God bakkeklaring gjør at du har bra framkommelighet, men Haldex 4x4-systemet er ikke laget for de mest avanserte offroad-turene.

Takket være litt høyere tyngdepunkt enn vanlige biler, og at den er såpass smal, er den et stykke unna å være sportslig. Men den er god å kjøre, relativt stabil og komfortabel. Det smeller imidlertid litt skarpt når du treffer skarpere humper i veien.

Trippeltest: Beste SUV til under 400.000 kroner

Ikke akkurat rette kanter, og relativt beskjedne 405 liter i utgangspunktet. Men det øker til 510 liter om du skyver fram baksetene. Baksetene kan dessuten fjernes helt, og da øker volumet til hele 1.760 liter.
Ikke akkurat rette kanter, og relativt beskjedne 405 liter i utgangspunktet. Men det øker til 510 liter om du skyver fram baksetene. Baksetene kan dessuten fjernes helt, og da øker volumet til hele 1.760 liter.

Hvordan er plassen?

Her har Skoda, i kjent stil, fått veldig mye ut av lite. Yeti har et boksete design, og det gir utgangspunkt for god plassutnyttelse.

I tillegg er det en rekke praktisk løsninger som fungerer godt. Blant annet er det tre individuelle bakser, og hvert enkelt sete kan fjernes og justeres i lengderetningen uavhengig av hverandre. Smart og praktisk!

Bord til de som sitter i baksetet er alltid populært.
Bord til de som sitter i baksetet er alltid populært.

Bagasjerommet er likevel på relativt beskjedne 405 liter når baksetene står i normal posisjon. Når du skyver dem fram, øker volumet til 510 liter, og tar du baksetene ut, får du opptil 1.760 liter til rådighet.

I baksetet er det ingenting å si på takhøyden! Den er veldig bra. Beinplassen er sånn passe, for voksne.

Men barna vil nok sette pris på at det er nedfellbart bord i ryggen på forsetene.

Dette kjører de mest fornøyde bileierne

Innvendig er det tydelig tilhørighet til VW-familien. Men det er også en god del hardplast, som gir litt billig følelse.
Innvendig er det tydelig tilhørighet til VW-familien. Men det er også en god del hardplast, som gir litt billig følelse.

Finest utenpå eller inni?

Det utvendige designet har fått et lite løft i forbindelse med faceliften, blant annet med nye lykter og litt annerledes fangere. De store og runde tåkelysene, som før var integrert i hovedlysene, er erstattet av mer moderne og mindre påtrengende LED-lys. Totalt sett har Yeti fått en vellykket ansiktsløftning.

Nå er den også tilgjengelig med to ulike designretninger – en litt offroad-preget med plastdetaljer rundt hjulbuene (slik på testbilen), og en litt mer bybil-aktig, der fangerene er lakkert helt ned.

Men grunndesignet begynner å bli litt utdatert. Vi får mer varebil- enn SUV-følelse av det høye og smale designet.

Interiøret ser slett ikke verst ut. Testbilen har L&K-utstyrsnivået, som er den best utstyrte utgaven. Skinnseter og det utvidede infortainmentsystemet bidrar til et godt helhetsinntrykk. Men det er en del hardplast og vi får mindre kvalitetsfølelse enn i de litt større, nye modellene til Skoda.

Vi liker best eksteriøret.

Ved å flytte tåkelysene fra hovedlykten og ned i fangeren blir Yeti penere, men mister også litt av særpreget den hadde tidligere.
Ved å flytte tåkelysene fra hovedlykten og ned i fangeren blir Yeti penere, men mister også litt av særpreget den hadde tidligere.

Familiefavoritten får splittet personlighet

Går den bra?

Testbilen har 150 hesters bensinturbo. Det er en pigg liten sak, som jobber stille og effektivt. Den klarer seg med et forbrukt på 0,64 l/mil ved blandet kjøring, det er slett ikke ille.

Frasparket er ikke av typen som drar skinnet av pølsa, men den klarer 0-100 km/t på 8,9 sekunder. Du har bra med krefter når du trenger det, for eksempel i forbindelse med forbikjøringer.

Skoda Yeti

Motor: 2-liter turbo, bensin

Effekt: 150 hk / 250 Nm

Forbruk: 0,64 l/mil

0-100 km/t: 8,9 sek.

Toppfart: 191 km/t

Bagasjerom: 405 / 1.710 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 422 x 179 x 169 cm

Startpris: 244.000 kroner (110 hk, bensin)

Pris testbil: 415.500 kroner

Noe av forklaringen på både det lave forbruket og den gode utnyttelsen av kreftene, er den 6-trinns automatiske DSG-girkassen, som vi kjenner igjen fra VW. Den jobber veldig raskt og komfortabelt. Her er Skoda bedre enn de andre i samme prisklasse.

Og konklusjonen er...

Vi synes Yeti er en ganske sjarmerende bil. Den byr ikke på så mye ekstra, men er ærlig og redelig på det kan: Plass og praktiske egenskaper.

Prisene starter på 253.700 kroner. Men testbilen, med høyt utstyrsnivå og stor motor, ender på 402.00 kroner.

Hovedårsaken til at denne ikke selger mer, er nok at det er blitt mange gode konkurrenter i crossover-segmentet. For eksempel nye Nissan Qashqai og Toyota RAV4.

Det er kanskje heller på tide å glede seg til neste generasjon. Kjenner vi Skoda rett, er ikke den så langt unna.

Litt ekstra bakkeklaring og mulighet for 4x4, gjør at Yeti kan komme seg fram også der veiene ikke er helt perfekte.
Litt ekstra bakkeklaring og mulighet for 4x4, gjør at Yeti kan komme seg fram også der veiene ikke er helt perfekte.

Skoda kan lage rå familiebil også ...