Livet er uforutsigbart. Ikke bare for oss mennesker. Det er minst like uforutsigbart for en bil. Noen blir vinnere. Noen blir tapere. Noen blir begge deler og ingen vet hvilke farer – eller hyggelige overraskelser – som lurer bak neste sving.

En av de bilene som definitivt har sett både livets skyggesider og solsider, er bilen du ser på disse bildene. Den har opplevd mer enn de fleste av sine artsfrender både når det gjelder oppturer og nedturer.

Lykkelige dager! På Le Mans i 1972. 
Lykkelige dager! På Le Mans i 1972. 

Legendariske baner

Bilen er en Porsche 911, 1971-modell. En fabrikkbygget spesialutgave for motorsport i Gruppe 3 og 4. Altså en ganske unik bil i utgangspunktet. Den kostet da også langt bortimot dobbelt så mye som en standard 911.

Akkurat denne bilen ble bestilt ny av amerikanske Michael Keyser som kjørte billøp. Bilen har vært og konkurrert på legendariske baner som Daytona og Sebring, men selve kronen på verket er nok allikevel en seier i det sagnomsuste 24-timers løpet på Le Mans, i 1972.

For en sportsbil må jo det være noe av det aller nærmeste man kan komme toppen av lykke. Så mye større blir det ikke!

Porsche 911 RSR: Lasse måtte bygge drømmebilen selv

Barn hoppet på taket

Møysommelig oppbygging, bit for bit. 
Møysommelig oppbygging, bit for bit. 

Men som så ofte før. Etter opptur kommer nedtur. Akkurat hva som skjedde i årene etter dette, sier historien fint lite om. Den skiftet i alle fall farge. Fra gul til blå og den ble bygget om for å se nyere ut.

Utslitt og rusten endte bilen opp som et slags lekeapparat for barn. Noe taket tydelig bærer preg av. Smårollingene hoppet på det og herjet ellers med bilen.

Stort dypere er det vel knapt mulig å synke for en billegende og en tidligere Le Mans-vinner?

Men da det så som aller mørkest ut, kom redningen. En amerikaner klarte å nøste opp noe av bilens helt unike historie. Resten hjelp Porsche-fabrikken til med.

For å gjøre en lang og omstendig historie kort: Bilen havner etter den totale fornedrelsen hos Porsches Classic-avdeling på fabrikken i Zuffenhausen utenfor Stuttgart. Der blir den tatt hånd om på aller beste måte.

Tro det eller ei - denne ble solgt for 350.000 kroner!

En legende gjenoppstår

Slik ser den ut i dag. Lik slik den var i 1972, men finere enn noen gang. 
Slik ser den ut i dag. Lik slik den var i 1972, men finere enn noen gang. 

Den unike bilen bygges opp igjen, bit for bit. Rust sveises. Manglende deler skaffes til veie. Det nedtrampede taket byttes. Den får samme forsinking og rustbeskyttelse som nyere Porsche 911 og til slutt får bilen tilbake sin originale gule lakk, med kode 117.

Den utstyres også med samme startnummer, nemlig 41, som den hadde da den kjørt inn til seier i Le Mans og får samme type dekor og ekstralykter som den hadde under løpet i 1972.

Nok en gang høster den nå aldrende bilen heder og ære. Ikke på racerbanen, men under den årlige veteranbil messen Tecno Classic i Essen, som arrangeres i disse dager.

Moralen i historien må bil: Når det ser som svartest ut er det allikevel håp. Også for biler.

Les også: Sjekk ut disse mystiske "spøkelse-bilene"