Volvo har passert 2.400 solgte XC90 i det norske markedet, siden lanseringen i fjor. Det er et historisk høyt tall for en bil som dette.
Volvo har passert 2.400 solgte XC90 i det norske markedet, siden lanseringen i fjor. Det er et historisk høyt tall for en bil som dette.

– Skal nesten ikke være mulig å selge så mye luksusbil i Norge

XC90 sprenger alle rekorder.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Volvo lanserte helt ny utgave av den store SUV-en XC90 i fjor, var det en av de viktigste bilene i selskapets historie.

XC90 er nemlig første bil ut etter at Volvo ble kjøpt av kinesiske Geely, og ikke lenger er en del av Ford-konsernet. Det betyr at Volvo nå står på egne bein. XC90 er basert på en helt ny plattform, utviklet av Volvo selv. Det har vært et gigantisk økonomisk løft, og her sto mye på spill for svenskene.

Derfor var det nok veldig mange som pustet lettet ut hos Volvo da XC90 helt fra første stund av ble en suksess. Og det gjelder ikke minst på det norske markedet.

Vanskelig for konkurrentene å overgå

Bestillingene strømmet inn helt fra da Volvo åpnet for bestilling av de 120 første eksemplarene, kalt First Edition, eksklusivt via nettet. Disse kostet en millioner kroner stykket, alle ble revet bort på en time.

Og da XC90 ble lansert utover i 2015, tok salget skikkelig av. Her var det ventelister på flere utgaver, uten at det lot til å skremme bort kundene.

Et drøyt kvartal ut i 2016, er det klart at XC90 har satt en rekord det skal bli svært vanskelig for noen konkurrenter å overgå:

XC90-interiøret markerer en helt ny retning fra Volvo på dette området, det har også fått en svært positiv mottagelse. 
XC90-interiøret markerer en helt ny retning fra Volvo på dette området, det har også fått en svært positiv mottagelse. 

Audi Q7 har tøffe ambisjoner, selv om de er mye lavere

Lange ventelister

– Ja, vi er nå oppe i over 2.400 solgte XC90 i Norge. Mer enn 900 av disse er den ladbare er hybridvarianten T8 – noe som gjenspeiler den stadig økende interessen kundene våre viser denne drivlinjen, forteller Rune Gutteberg Hansen som er Volvos norske informasjonsdirektør.

Rune Gutteberg Hansen er informasjonsdirektør for Volvo i Norge. 
Rune Gutteberg Hansen er informasjonsdirektør for Volvo i Norge. 

– Vi har hørt rykter om til dels lange ventelister på denne utgaven?

– Det er riktig at det er noe ventetid på ladbar hybrid, ja. Ved bestilling nå, kan man regne med å få sin XC90 T8 cirka i desember i år.

– Dette kan variere med utgangspunkt i blant annet hvilket utstyr som bestilles med bilen, forteller Gutteberg Hansen.

Nå kjører mange norske Volvo-eiere på strøm

Truffet markedet perfekt

Broom-redaktør Knut Skogstad har fulgt tett med på utviklingen rundt XC90 etter at ble lansert i ny utgave. Han understreker hvilken prestasjon disse salgstallene egentlig er:

– Ja, dette er historisk, det skal nesten ikke være mulig å selge så mye av en kostbar luksusbil i Norge. En ny XC90 koster fort en million kroner, mange av de som kjører rundt på norske skilter har prislapp en god del over det også. Noen hundre eksemplarer årlig er vanligvis et svært godt salgstall for biler som dette. Her har Volvo truffet markedet perfekt, og XC90 har tatt knekken på samtlige konkurrenter, sier Skogstad.

Kunne knapt fått bedre start

– Hva tror du suksessen skyldes?

– Det er flere ting. Mye handler om riktig produkt, til riktig tid. Volvo var også veldig flinke med å bygge interesse i forkant. De har hatt mange eksisterende kunder som ønsket seg denne bilen, det ruller jo mange tusen eksemplarer av første generasjon XC90 på norske veier. Det er heller ingen tvil om at svenskene traff med designet, både utenpå og inni. Og helt fra de første testene kom, var det unisont tommel opp. Det er naturligvis også viktig for en ny bilmodell.

– Volvo kunne knapt fått en bedre start på livet som uavhengig bilfabrikk. XC90 er også veldig viktig i forhold til hva Volvo ønsker å være i framtiden. Målsetningen er å komme opp på nivå med de tyske premiummerkene, Audi. BMW og Mercedes. Slik sett er XC90 en viktig imagebygger, målsetningen er at den posisjonen den nå har klart å skaffe seg, skal smitte over på en rekke modeller som er på gang, først ut er den store sedanen S90 som kommer senere i år. Hvis den blir like stor suksess som XC90, ja da ser framtiden virkelig lys ut for Volvo, avslutter Skogstad.

Volvo XC90 har vært Norges suverent mest solgte premium-SUV siden lanseringen i fjor. 
Volvo XC90 har vært Norges suverent mest solgte premium-SUV siden lanseringen i fjor. 

Terningkast 6 til XC90 – her kan du lese testen vår:

Den beste svenskehandelen: Vi tok med XC90 hjem til Sverige