Det er virkelig spennende ting på gang når Mercedes trolig lanserer en høyreist versjon av kommende E-klasse, for aller første gang. Illustrasjonsfoto.  
Det er virkelig spennende ting på gang når Mercedes trolig lanserer en høyreist versjon av kommende E-klasse, for aller første gang. Illustrasjonsfoto.  

Ny Mercedes kan bli perfekt for Norge

Høyreist offroad-utgave av nye E-klasse.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke akkurat lite å gjøre på Mercedes-fabrikkene om dagen. For i tillegg til en rekke nye modell-lanseringer de siste årene, pumpes også nye versjoner av eksisterende biler ut i markedet.

Sist ut er storselgeren E-klasse, som fikk terningkast 6 da vi testet den under lanseringen i Lisboa for kort tid tilbake.

Her hjemme er det ikke uventet stasjonsvogn-utgaven som vil stå for mesteparten av salget fremover.

Den kommer til Norge i løpet av høsten.

Tar opp kampen mot Audis Allroad

Sammen med lanseringen av den nye stasjonsvogna, går nå ryktene om at Mercedes skal gjøre noe de aldri før har gjort, nemlig å tilby en såkalt All Terrain-versjon av nye E-klasse.

Interiøret er løftet mange hakk fra dagens modell. Faktisk er nykommeren også mer avansert enn dagens S-klasse. 
Interiøret er løftet mange hakk fra dagens modell. Faktisk er nykommeren også mer avansert enn dagens S-klasse. 

Det skal i følge svenske Auto motor & sport, bli starten på Mercedes sine crossover-modeller. Større bakkeklaring, firehjulstrekk, bredere hjulbuer og mer robuste støtfangere skal nå sørge for at Mercedes tar opp kampen mot Audis veletablerte Allroad-modeller.

– Jeg kan bekrefte at ryktene er sanne, sier Ulrich Szymczak til Auto motor & sport.

Han er blant annet produktsjef for E-klasse hos Mercedes i Sverige. Dermed blir det svært spennende å se hvordan, og ikke minst når, premiummerket slipper mer informasjon om den kommende crossoveren.

Årets viktigste Mercedes – her er de norske prisene

Også som ladbar hybrid

All Terrain blir altså svaret på Audi sine høyreiste modeller. Og med hjelp av avansert luftfjæring, den såkalte Air Body Contol, skal føreren kunne velge mellom ulike nivåer av bakkeklaring, samtidig som bilen er selvjusterende på for eksempel motorvei.

Etter all sannsynlighet kommer E-klasse All Terrain også som ladbar hybrid. Da snakker vi en kombinasjon som vil bli svært attraktiv på det norske markedet.

Her kan du se illustrasjonsbilde av nykommeren.