Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Toyota RAV4 var på mange måter bilen som på alvor fikk det norske folk til å kjøpe firehjulstrekker.

Den var et folkelig, mindre og dermed også billigere alternativ til de store SUV-ene. Og med forholdsvis enkel, men svært pålitelig mekanikk under et ytre som var lett å like.

Om hverken kjøreegenskaper, plass og støynivå brakte fram de aller største lovordene, på de første årgangene, så gjorde den jobben.

Toyota RAV4 har vokst med tiden og er nå en fullverdig familiebil. 
Toyota RAV4 har vokst med tiden og er nå en fullverdig familiebil. 

Holder stand

Over 40.000 RAV4-er har funnet seg en norsk eier. Så noe riktig har Toyota definitivt gjort.

Selvfølgelig har det skjedd ting på de mer enn 20 årene som har gått seiden de første RAV4-ene satte gummien på norsk jord. Bilen har kommet i flere generasjoner, og den holder fortsatt stand. Og vel så det.

Salgsmålet for Norge i 2016 er på ca 4.500 biler. Allerede nå – etter første kvartal – har man 3.372 inngåtte kontrakter.

Toyota RAV4: Nå har den blitt kultbil

Lang ventetid

Den siste versjonen som nylig ble lansert med firehjulstrekk og hybrid drivlinje er så populær at den norske importøren faktisk sliter med å skaffe nok biler. For den er ikke populær bare i Norge...

Dette medfører ventetid på opptil ett halvt år og vel så det. Så skal du ha en slik bil i år – så bør du faktisk bestille den nå.

Om du derimot ikke trenger firehjulsdrift, men klarer deg med forhjulsdrift, ja så finnes det biler på lager. Rundt 20 prosent av de norske kundene velger sin RAV4 med forhjulsdrift.

Toyota RAV4: Et smart bruktbil-kjøp

97 prosent hybrid

Så mange som 97 % av norske, nye RAV4 har dette emblemet på bakluken. 
Så mange som 97 % av norske, nye RAV4 har dette emblemet på bakluken. 

En annen ting som er interessant, er motor og drivlinje det norske folk velger i sin RAV4. Av de 3.372 solgte bilene er det bare 112 biler som har bensinmotor. Resten har hybrid drivlinje. Det vil si kombinasjonen bensin og strøm.

Diesel? Nope – det finnes ikke rett og slett ikke lengre, selv om det tidligere var et svært vanlig motoralternativ også i RAV4.

Vi kan vel med det konstatere at tidene endrer seg mye og fort vedrørende drivlinjer.

Les også: Toyota RAV4: Startet en helt ny trend